Een ATA-carnet (afkorting van Admission Temporaire en Temporary Admission) is een document dat alleen bedoeld is voor tijdelijke export en waarmee goederen de grenzen kunnen passeren zonder dat er belastingen en invoerrechten hoeven te worden betaald in een land.
Het ATA carnet kan in drie gevallen worden gebruikt:
Een ATA carnet is meestal een jaar geldig en kan slechts worden gebruikt in de landen die de ATA overeenkomst hebben ondertekend. U kunt deze lijst vinden op de website van het ATA carnet. Het uitgeven van ATA-carnets valt binnen de exclusieve bevoegdheid van de Kamers van Koophandel.
Voor de exporteur betekent een ATA-carnet een besparing in termen van kosten, omdat het vrijstelling geeft van douanerechten en belastingen in de ATA-ketenlanden.
Voorbeeld 1: De waarde van mijn goederen is €15.000
Voorbeeld 2: De waarde van mijn goederen is €85.000
U heeft de mogelijkheid om uw ATA-carnets online te verkrijgen om uw tijdelijke exporten voor te bereiden. Het online proces biedt veel voordelen voor exporteurs:
Schrijf u in op de www.e-ata.eu website
Selecteer "Beci CCI de Bruxelles - KvK Brussel" als uw Kamer van Koophandel.
Stuur de ondertekende AGV terug aan ata@beci.be
Vul de algemene voorwaarden in. U kunt het document vanaf de website downloaden. Eenmaal het document ingevuld en ondertekend is, stuurt u alles naar ons terug.
Dien een aanvraag tot ATA carnet in.
Zodra het ondertekende document is ontvangen, wordt uw bedrijf geactiveerd in het systeem. U ontvangt inloggegevens waarmee u toegang krijgt tot het platform om uw ATA carnet aanvraag in te dienen.
Eenvoudig certificaatbeheer voor bedrijven en schaalbare identiteitsoplossingen voor Serviceproviders en het IoT
De consulaire dienst staat ter beschikking van exporterende Belgische ondernemingen.
Het certificaat van oorsprong is een officieel document dat de nationaliteit van uw product bewijst.
Het viseren van documenten in het raam van de internationale handel.