It’s Co-Solutions Time!

Samenwerking, coworking, co-coaching, carpooling ... Onze samenleving staat steeds meer open voor 'gedeelde' diensten. En als de oplossing op het werk nu ook eens bij de anderen zou liggen? Het is tijd voor 'co-oplossingen'.

Julien, 39 jaar, leider van een kmo in de horeca. Veerle, 42 jaar, zelfstandig grafisch vormgeefster. Louis, 32 jaar, sales manager in een informaticabedrijf. Liefde voor hun vak, bruisende ideeën en diep vanbinnen de overtuiging dat ze goed zijn in wat ze doen. Maar, jawel, ook steeds meer onrust om allerhande problemen.

Julien….

Bijna lachwekkend veel werknemers op ziekteverlof. Vier op dit moment. Waaronder zijn eigen assistente.

Achter zijn rug wordt gefluisterd over burn-outs. Hij heeft er geen idee van en weet niet wat hij moet doen. De adviserend geneesheer sturen? Wat een wantrouwende houding! Wellicht verergert het de zaken alleen maar. Onlangs verweet Chantal hem dat ze met haar loon niet eens antidepressiva kan kopen! Hij was helemaal van streek. Betaalt hij zijn werknemers niet goed? Zijn sociaal secretariaat beweert van wel. En zijn vader, van wie hij het bedrijf heeft overgenomen, rolt met zijn ogen als hij het probleem ter sprake brengt. In mijn tijd was dat anders!

Veerle...

Haar grootste klant is failliet gegaan en ze verliest daarmee 60% van haar omzet.

Haar laatste factuur wordt ongetwijfeld nooit betaald. Maar het ergste is dat alle projecten die ze met hen had, in het water vallen. Ze is net terug van een lunch met Georges, hun directeur communicatie. Gek genoeg leek hij helemaal niet bezorgd. In tegendeel! Hij had net getekend bij een groter bedrijf. Hij begint over twee weken. Hij voelt zelf dus niets van het faillissement. En hij ziet niet in dat de zaken voor Veerle net iets moeilijker liggen, om het zacht uit te drukken. Hij heeft het zelfs niet gehad over de mogelijkheid om met haar te blijven werken. Ze heeft het hem niet durven te vragen en ze weet ook niet wat ze kan doen om haar factuur alsnog te innen. 8.250 euro, dat is niet niets.

Veerle is ten einde raad. Het is tijd om nieuwe klanten te zoeken. Maar dat heeft ze nog nooit gedaan.

Louis…

Als er een sector bestaat waarin alles vliegensvlug verandert, dan is het wel de IT-sector.

Vorig jaar heeft iedereen een fles champagne gekregen van de baas. Dit jaar krijgen ze niets. Eerlijk gezegd hadden ze ook niets verwacht. De zaken gaan slecht. Trouwe klanten haken af. En nieuwe klanten aantrekken gaat moeizaam. Vroeger had Louis nooit problemen om afspraken te versieren. Maar de laatste maanden is niets minder waar. Bel nog maar eens terug, krijgt hij te horen. Of direct: nee bedankt, wij hebben niets nodig.

Misschien had hij dat nieuwe contract niet moeten tekenen, want nu is een groter deel van zijn loon variabel. Het lijkt wel of de baas al nattigheid voelde. Hebben de andere verkopers dezelfde voordelen? Hij durft het hen niet te vragen. Al zijn vrienden waren steeds onder de indruk van zijn succes. 28 en al een BMW, stel je voor. Wat een figuur zal hij slaan als hij het voortaan met een Polo moet doen?

Louis, Veerle en Julien. Drie verschillende gevallen. Maar vergelijkbare zorgen over de toekomst. Stuk voor stuk hebben ze het gevoel er alleen voor te staan.

Een advocaat, een coach, een adviseur? Tja, dat kost geld. En dat is er nu niet.

Een opleiding? Ze hebben meer dan genoeg diploma's op zak. Allemaal. De vader van Julien lacht ermee. In zijn tijd bestond dat allemaal niet en alles ging beter, grinnikt hij.

Welke hulpmiddelen zijn er?

Alle drie voelen ze dat de oplossing deels bij henzelf ligt. Ze moeten de klik maken, dat weten ze.

Het is geen kwestie van weten, maar van houding. Van durven. Ze moeten hun 'comfort zone' verlaten, hebben ze vaak gehoord, onder andere op de seminaries waar ze aan deelnemen. Maar hoe? Een doortastend antwoord is hier op zijn plaats. Maar angst en een gevoel van onrechtvaardigheid verlamt hen.

Ze voelen ook dat de oplossing van hun contacten met collega's kan komen. Andere bazen voor Julien, die met dezelfde problemen kampen. Andere zelfstandigen voor Veerle. Want dat zijn in de eerste plaats collega's en dan pas concurrenten. Andere verkopers in het geval van Louis? Wel ja. Want buiten de trucjes en kneepjes, kunnen ze ook energie met elkaar delen. Louis glimlacht wanneer hij terugdenkt aan de film Thank you for smoking, waar verkopers van sigaretten, wapens en alcohol regelmatig samenkomen om elkaar te helpen in hun rol van ellendelingen... Hij is geen ellendeling, verre van. Hij gelooft in zijn werk als verkoper. Maar op dit moment heeft hij echt nood aan een team.

De tijd van de 'co'

En als de oplossing nu eens elders lag? In samenwerking, co-training, co-working? Een beroep doen op de anderen.

Collega's, lotgenoten. En tegelijkertijd de eenzaamheid van de verantwoordelijkheid doorbreken. Zitten er niet meer ideeën en oplossingen in de hoofden van meerdere personen? Laten we ze mengen. En delen. De vijand is niet de concurrent, maar de moeilijkheden op de markt. Hebben de vakgenootschappen niet lange tijd gevochten voor de beroepen die zij vertegenwoordigden?

Julien heeft iets te vertellen aan zijn gelijken en staat open voor hun advies. Net als Veerle en Louis. Daarom moeten ze in een nieuwe richting durven te zoeken, buiten hun onderneming, en anderen ontmoeten in alle openheid en eerlijkheid. Begrijpen dat deze nieuwe vorm van samenwerking enkel tot een win-winsituatie kan leiden met hun gelijken.

Een uniek evolutietraject

Ga voor 'co', zo luidt het voorstel van Beci met de cycli 'Co-Solutions Time': 50 uur verdeeld over zes maanden om samen na te denken, een netwerk uit te bouwen en energie op te doen.

Of u nu bedrijfsleider, zelfstandige of verkoper bent, wij stellen een uniek traject op maat voor. Het volledige programma en bijkomende informatie vindt u op onze website.

 

Dit artikel wordt u aangeboden door Frederik Leloup, Partnerships & Business Development Managers, le 05.01.2016.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be