27.02.2018

Hoe lokt u digitaal klanten naar uw winkel?

In België is het aantal e-handelaars tussen 2008 en 2017 verviervoudigd. Meer dan 3000 professionals doen nu aan online verkoop in ons land. En 60% van de Belgische consumenten heeft in 2017 minstens één bestelling via internet geplaatst.

Wegens deze blijkbaar niet in te tomen groei beschuldigen sommige Retail-terreinspelers de e-commerce (en bijgevolg ook de digitale technologieën) ervan de dood van de ‘klassieke’ handel op hun geweten te hebben.

Alle verkeerde opvattingen ten spijt: het is niet nodig om online te verkopen om voordeel te halen uit de digitale technologieën. U kunt ze ook best inzetten om klanten naar uw winkel te lokken! Maar toegegeven: dit vereist enige voorbereiding.

1.       Inzicht krijgen in de evolutie van de Retail

De Retailsector onderging en ondergaat nog steeds diepgaande veranderingen door toedoen van de digitale technologie. De koop- en consumptiegedragingen van de klanten zijn anders dan vroeger.

Voortaan staat de consument middenin het koopproces, terwijl de verkoper nu de rol van adviseur waarneemt. Met deze nieuwe functie brengt de verkoper trouwens een meerwaarde aan het koopproces. Hij is de menselijke interface tussen de consument en het merk of het bedrijf.

2.       De klanten en hun koopgedrag leren kennen

De Belgische handelaars hebben toegang tot talrijke oplossingen om (nieuwe) klanten naar hun (fysieke) winkel(s) te lokken en hun producten of diensten te verkopen. Toch moet u beseffen dat elk type clientèle zijn eigenheden heeft wat betreft koopgewoonten en -gedragingen.

Sommigen zullen spontaan naar de sociale media grijpen om de verkoper te contacteren en foto’s te bekijken van producten die recent de stock zijn komen aanvullen. Andere zullen zoekmotoren raadplegen om het dichtstbij gelegen verkooppunt te vinden.

3.       De goede keuzes maken

Zodra de handelaar gelooft de verwachtingen van de klanten duidelijk in kaart te hebben gebracht, moet hij duidelijk de te bereiken doelstellingen uitstippelen:

  • Meer zichtbaarheid (lokaal, in gans het land of internationaal) dankzij het internet?
  • Een grootschalige verspreiding van de promoties, of eerder doelgericht, zonder gebruik te maken van de klassieke en vandaag minder efficiënte kanalen?
  • De producten of diensten rechtstreeks online bekendmaken?

Elke handelaar vindt in de digitale technologie al wat hij nodig heeft om zijn verkoopervaring en de koopbeleving van zijn klanten te verbeteren.

4.       Langetermijnplanning

De moeilijkste stap is zeker niet de integratie van de digitale technologie in de activiteit om de klant naar het verkooppunt te lokken.

De handelaar moet inzien dat geen enkele klant hem op het internet opwacht. Hij zal zich dus constant en op lange termijn moeten inzetten om de vruchten van zijn digitale strategie te plukken.

En omdat zijn sector constant evolueert, zal de handelaar soepelheid aan de dag moeten leggen om zich aan te passen aan nieuwe hulpmiddelen en nieuwe goede praktijken op het vlak van Web-To-Store (enkele voorbeelden van web-to-store applicaties en oplossingen).

Heeft dit artikel u nieuwsgierigheid gewekt? Wil u ontdekken hoe de digitale technologie troeven kan betekenen voor uw fysieke winkel? Neem dan deel aan de opleiding “Digitale technologieën om de klant naar de winkel te lokken” die Beci organiseert en dat ik op 15 maart 2018 zal mogen geven.

 

 

Loic Vanhove

Consulent en trainer

Adviesbureau Retis

http://www.retis.be