5 gouden regels voor efficiënte e-mails

Hoeveel e-mails komen dagelijks uw lijst van nog te lezen e-mails aanvullen?

Hoeveel zult u er wissen zonder ze ook maar te openen? U selecteert snel en meedogenloos. De e-mails die u zelf verzendt, ondergaan hetzelfde lot.
Bertrand Jacob, medeoprichter van emarketing.academy, geeft hier vijf tips om ervoor te zorgen dat uw correspondenten uw e-mails openen en verder lezen dan de titel.

1. Zeg wie u bent: een e-mail verzonden door een persoon maakt meer kans om geopend te worden dan een e-mail verzonden met een algemeen adres (info@, newsletter@ enz.)

2. Zeg al in het onderwerp waar het over gaat: de toegevoegde waarde van uw bericht moet vervat zitten in de eerste 35 tekens van het onderwerp van uw e-mail, want dat is de enige informatie die zichtbaar is op een smartphone, nog voor iemand uw e-mail opent. Richt u direct tot de ontvanger en spreek hem aan met 'u', in plaats van hem uw standpunt op te dringen (geen 'ik', 'wij' enz.). Een goed onderwerp bevat ook een actief werkwoord: 'neem deel, ontdek ...', maar u kunt ook tijdsaanwijzingen gebruiken, zoals 'laatste kans, laatste plaatsen ...'

3. De regel van het 'magische vierkant': denk aan de preview! Heel wat e-mailprogramma's geven de eerste regels van de inhoud weer, maar de plaats is beperkt. Houd daar rekening mee, want de meeste e-mails worden tegenwoordig op een smartphone gelezen. Bertrand Jacob heeft het over een 'magisch vierkant' van 580x200 pixels op de pc en van 300x400 pixels op een smartphone: dat is de ruimte waarover u beschikt om uw lezer te 'vangen' en die voor 95% van uw ontvangers zichtbaar is in alle soorten preview.

4. Geef structuur aan uw boodschap: we lezen geen e-mails meer, we 'scannen' ze in een oogopslag. Titels, tussentitels en woorden in het vet structureren het bericht, begeleiden het oog van de lezer en vergemakkelijken het 'scannen', terwijl ze de inhoud overbrengen.

5. Gebruik een volledige handtekening: een goede handtekening bevat uw voor- en achternaam, functie, contactgegevens en eventueel een afbeelding of een logo. Zo kan de ontvanger contact met u opnemen wanneer hij uw bericht terugzoekt in zijn archief.

Buiten deze vijf basisregels is het ook belangrijk om regelmatig te schrijven (beter twee korte e-mails met twee duidelijke berichten, dan één e-mail over twee thema's), zonder uw ontvangers al te veel te 'bestoken'. En let op de uitschrijvingen: bij meer dan 1% uitschrijvingen, is er iets aan de hand.
Noteer alvast 12 mei 2016 in uw agenda voor een ontmoeting met Bertrand Jacob en 40 andere sprekers op de beurs Eday, georganiseerd door IZEO in Brussels Expo. Daar krijgt u geen 5 maar wel 60 punten voorgeschoteld om uw mailings en andere internetacties te verbeteren.

 

Dit artikel wordt u aangeboden door Bertrand Jacob, mede-oprichter van emarketing.academy op 01.03.2016.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be