Betalingen: minder muntstukken

De maand oktober betekende het geleidelijke einde van de muntstukjes van 1 en 2 cent door de afronding naar 0 en 5 cent.

Een beslissing die reeds lang verwacht werd door talrijke actoren die het gebruik van muntstukken zoveel mogelijk willen beperken. Dé gelegenheid dus om ons te buigen over de nieuwe betaalwijzen die zich opdringen.

Er zijn maar weinig banken of handelaars die contante betalingen niet tot een minimum wensen te herleiden omdat de beperkingen op logistiek vlak en op veiligheidsgebied groot zijn. Dit verklaart het geleidelijke einde van de muntstukken van 1 en 2 cent. Ter herinnering: tot 2 cent worden de bedragen naar 0 afgerond, van 3 tot 7 cent worden ze naar 5 cent afgerond en 8 en 9 cent worden naar boven afgerond. Merken we op dat het systeem niet toegepast wordt op kastickets voor medicijnen.  Een wijziging die het enthousiasme voor de elektronische betalingen, die op heel wat platformen beschikbaar zijn, zeker niet zou moeten temperen.

Zo zijn er uiteraard de klassieke bankkaarten: vergeten we trouwens niet dat de Protonfunctie binnenkort verdwijnt. Dit wijst er helemaal niet op dat het systeem gefaald heeft maar het is vooral een teken dat Bancontact steeds meer gebruikt wordt voor kleine betalingen dankzij de steeds lagere transactiekosten die de handelaars worden opgelegd. Zo worden dit jaar al 170 miljoen betalingen van minder dan 10 euro via Bancontact uitgevoerd tegenover 17 miljoen voor Proton.

Dit neemt niet weg dat de uitgevers van kaarten en andere elektronische betalingskampioenen proberen zichzelf heruit te vinden en daarom mikken op smartphones en tablets. Een platform dat een aanvulling betekent op wat de banken al aan homebanking bieden, maar niet alleen dat. De mobiele betaalapplicatie die door Bancontact ontwikkeld werd, bijvoorbeeld, kent heel wat succes maar blijft beperkt tot kleine bedragen en terugbetalingen onder bekenden.

Zo wordt deze blootgesteld aan het risico op snelle concurrentie van internationale groepen met PayPal en Apple op kop. De elektronicareus maakte onlangs zijn eigen mobiele betalingssysteem, Apple Pay, bekend dat volgens talrijke analisten de sector een stevige groei zou bezorgen terwijl PayPal steeds flexibelere oplossingen voorstelt en zelfs experimenteert met de verdeling van eigen betaalterminals.

Want ook al bestaan er reeds talrijke oplossingen op het vlak van mobiele betalingen, met name dankzij de contactloze NFC-gegevensoverdrachttechnologie, toch trekt de markt niet snel aan in België.

De reden hiervoor is de voorzichtigheid van de sector, handelaars die aarzelen om in nieuwe betaalterminals te investeren omdat er geen grote vraag van het publiek kwam en er zich een specifieke technologie als de nieuwe standaard opdrong.  De komst van Apple die rechtstreeks partnerships onderhandelt met de grote distributiekanalen en zich baseert op miljoenen iPhone-eigenaars zou de sector duidelijk een sterke impuls moeten bieden. We zullen toch geduld moeten oefenen vooraleer de oplossing in België terechtkomt.

Een lacune die misschien door Belgische spelers zoals Six Dots wordt ingenomen die de meeste banken die in België actief zijn en bepaalde spelers van de telecomsector samenbrengt rond zijn mobiele elektronische portefeuilleapplicatie die een betalingsoplossing bevat.