Segmentering

Vaststellingen

Te veel bedrijven prospecteren zonder duidelijke richting. Om een product of dienst voor te stellen aan de meest geschikte persoon of onderneming, is het belangrijk om de markt te segmenteren, één of meerder belangrijke segmenten als doelgroep uit te kiezen en u daarna in de interessantste segmenten te positioneren.

Door te bepalen hoeveel en welke verkoopinspanningen u per type klant moet leveren, optimaliseert u deze inspanningen en verhoogt u het zakencijfer van uw onderneming aanzienlijk.


Doel

> Segmenteren resulteert in het objectief evalueren van uw huidige of toekomstige markten. Dit onderdeel van Boost your Sales verduidelijkt het marktpotentieel en de kans op commercieel succes voor ieder marktsegment.


Resultaat

> Prospectieprioriteiten worden geformuleerd. Daarbij wordt rekening gehouden met de sectoren waarin uw bedrijf de grootste toegevoegde waarde kan scheppen en/of waarin u nog niet actief bent.

> Opstellen van een prospectieplan aan de hand van een dashboard (matrices) voor de meest waardevolle prospecten.

> De verkoopsargumenten worden telkens aangepast aan de basisnoden van elk type prospect.

> De mogelijkheid om databases gegenereerd door uw CRM-systeem te integreren.

> Ter beschikking stellen van lijsten met ‘interessante’ prospecten.

> Verhogen van de effectiviteit van uw verkoopsteam.

> Rentabiliteit en controle van de commerciële inspanningen.


Methode

Wij verzamelen alle noodzakelijke informatie voor de segmentering en het opstellen van het strategische prospectieplan. Hiervoor raadplegen wij de klantendatabase en gebruiken we tools om de commerciële gegevens te analyseren. Om na te gaan welke opportuniteiten in de nieuwe markten liggen, matchen wij op basis van een vragenlijst de belangrijkste troeven van uw bedrijf met de overeenstemmende marktsegmenten. Volgens onze methodologie valideren we nadien elk punt om -afhankelijk van het marktsegment- de aantrekkelijkheid van de doelgroep vast te leggen.


Tools

Na dit onderdeel van Boost your Sales krijgt u een dashboard dat toelaat om de penetratiegraad van uw bedrijf per segment, sector of geografische zone in kaart te brengen naast uw positie ten opzichte van de concurrentie. Tevens krijgt u databestanden met interessante prospecten die overeenstemmen met het strategische prospectieplan en met de belangrijkste marktsegmenten. Deze bestanden laten u toe te jongleren met de verschillende commerciële indicatoren en uw klantenportefeuille aan te vullen in functie van uw bedrijfsunits.