01.2018

Hoe goed kent u uw website?

Meet de activiteit op uw website om hem beter te maken!

Google Analytics is als tool nog onvoldoende gekend in de bedrijfswereld. Spijtig, want het is een schitterende manier om hun aanwezigheid en verkoop op het Web te boosten.

Wist u dat Google Analytics gratis is? Google heeft het ontworpen om ondernemingen aan te zetten Google Adwords te gebruiken. De bedrijfswereld stond namelijk nogal sceptisch tegenover de doeltreffendheid van trefwoordcampagnes via het platform. Google Analytics meet dus het verkeer op een website en vergelijkt de bronnen: SEO ten opzichte van SEA. Een vergelijking tussen klassieke trefwoordcampagnes en betalende campagnes via Adwords.

Analytics laat zich dus aansluiten op uw website om de resultaten van de Adwords campagnes te meten. Maar er is meer: u kunt er een krachtig hulpmiddel van maken om de prestaties van – en de spontane verwijzing naar – uw website te verbeteren.

Concreet kunt u de volgende elementen bepalen:

  • het profiel van uw bezoekers (taal, land, interesses …)
  • de (al dan niet betalende) trefwoorden die in Google bezoeken aan uw website hebben opgeleverd
  • de tijd die elke bezoeker op elke pagina van uw website doorbrengt
  • de pagina’s die het vaakst worden bezocht
  • de route die een gebruiker binnen uw website heeft afgelegd
  • de links die de meeste kliks opleveren
  • de bronnen van verkeer naar uw website en het aantal bezoekers dat ze opleveren

Als u vaststelt dat een pagina meer bezoek krijgt dan een andere, dan is dit te danken aan een bijzonder relevante en interessante inhoud die inspeelt op een behoefte van de internetgebruikers. Het kan ook betekenen dat de pagina correct is gestructureerd en voor SEO (search engine optimization) werd geoptimaliseerd. Dat moet u zelf uitmaken!

  • De internetgebruikers tonen veel belangstelling voor het product: haal er voordeel uit!
  • Deze pagina geeft een veel rijkere inhoud dan de andere pagina’s van uw website: werk opnieuw aan de inhoud van de andere pagina’s om hun succes te vergroten!

Als u analyseert waar het verkeer vandaan komt, kunt u uitmaken of uw campagnes op andere digitale media efficiënt zijn. En u krijgt ook antwoorden op de volgende vragen:

  • Welk percentage van het verkeer is afkomstig van uw Facebookpagina?
  • Hoeveel bezoeken zijn het gevolg van de nieuwsbrief die u op een bepaalde datum hebt verstuurd?
  • Hoeveel mensen zoeken uw onderneming rechtstreeks via de URL op?
  • Hoeveel tijd hebben de bezoekers die via de jongste Facebook advertentie tot bij u zijn geraakt, op de target page doorgebracht?

Als u dus uw account volgens uw behoeften en doelstellingen instelt, kunt u uw campagnes efficiënt meten en uw toekomstige budgetten beter bepalen.

En u zult zich vooral de goede vragen stellen:

  • Werkt uw website op een correcte manier?
  • Welke diensten of producten vallen het meest in de smaak?
  • Is uw website gemakkelijk toegankelijk op mobiele apparaten?
  • Moet de website worden verbeterd of integraal herzien?
  • Hebben de e-marketing campagnes resultaten opgeleverd?

Wie weet? Misschien ontbreekt u één essentieel gegeven omdat u het verkeer op uw website niet hebt geanalyseerd?

Google Analytics schrikt op het eerste gezicht misschien wat af, maar na een grondige kennismaking en een correcte instelling van de parameters zult u met veel plezier de resultaten van uw initiatieven analyseren!

 

Sophie Rase, Partner & Marketing Manager, Follow Us (Ace computer Group)

Vond u dit artikel interessant? Neem dan deel aan onze opleiding over Google Analytics op 15 januari 2018 bij Beci. Klik hier voor meer informatie.