Brouwerij Lindemans en Just Ice winnen de N-Powerment Award

De kracht van de krant

Meer dan 7,8 miljoen mensen – of 8 Belgen op 10 – lezen de krant via de verschillende platformen.

Dat blijkt uit de CIM cijfers voor de pers die recent werden vrijgegeven werden en voor het eerst naast papier ook digitale mobiele dragers en internet in kaart brengen. De krant als nieuwsmedium overtuigt meer Belgen dan ooit tevoren en wordt zowel op papier, tablets, smartphones als het web gretig gelezen. Deze overtuigende cijfers zijn goed nieuws voor uitgevers, die overleven dankzij investeringen in advertenties. Voor het eerst in jaren wordt de kracht van kranten onstuitbaar bewezen. Adverteerders zijn vragende partij naar deze objectieve gegevens.

Wat is de N-Powerment Award?

Wij weten dat bedrijven elke dag hard werken om het vertrouwen van klanten te winnen en te behouden.

Dat doen ze met een sterk aanbod, een goede distributie én met slimme communicatie. Die overtuigende communicatie is vandaag meer dan ooit aan de orde van de dag. Bedrijven die wervend en doelgericht informeren, slagen er in om te verleiden en te mobiliseren. Dat betekent groei, meer inkomsten en een sterker bedrijf.

Kranten vormen opinies, zetten mensen aan tot actie en conversatie. Om de kracht van de krant daadwerkelijk aan te tonen, lanceerde BECI in samenwerking met Newspaperswork de N-powermentchallenge. Alle ondernemingen in België die hun bedrijf, product of dienst willen (her)lanceren kwamen in aanmerking. De kandidaat bedrijven werden gevraagd om in hun dossier aan te tonen waarom ze een campagne in de krant nodig hadden om verder door te groeien, want de prijzenpot was een communicatie-campagne in alle Belgische kranten ter waarde van € 2 miljoen!Het verdict van de jury is nu gevallen: niet één winnaar, maar twee ondernemingen eindigden met een ex-aequo enwinnen samen de N Powerment Award 2013: Brouwerij Lindemans en Just Ice.

Brouwerij Lindemans met Faro

Al in de tijd van Breughel werd Faro gedronken – één van de oudste bieren ter wereld.

In 1978 slaagde brouwerij Lindemans er in om de productie van Faro te herlanceren op basis van een oud recept. Sindsdien wordt Faro gebrouwen door Lindemans – een 100% onafhankelijke en familiale brouwerij. Faro maakt momenteel 0,03% uit van de bierproductie in België. Dit bier heeft een waanzinnig groeipotentieel en precies om dat potentieel te ontsluiten, diende brouwerij Lindemans een deelnamedossier in. Hun doel is om Faro via een sterke publicitaire campagne in de kranten op de radar van nieuwe en vergeten bierliefhebbers te zetten. 

Just Ice met Ice Crime

Just Ice is een jong bedrijf dat op en top Belgisch roomijs maakt.

Just Ice is de naam achter Ice Crime – roomijs dat gezoet is met Stevia. Onder het motto ‘wow, theykilled the sugar’ maakt Just Ice roomijs dat minder calorieën bevat en bijgevolg gezonder is. Dankzij een uniek recept en een opvallende groene packaging ishet merk er in geslaagd om verdeeld te worden bij Delhaize. Nieuwe deals met retailers worden onderhandeld. Ice Crime is gelanceerd met 100% eigen en earned media.
Een krantencampagne kan het product op de radar brengen van nieuwe klanten.

Beide dossiers verdienen het om een nationale krantencampagne in de wacht te slepen. De Jury werd onder meer overtuigd door de welomlijnde communicatie- en marketingdoelstellingen van deze twee finalisten. Bij Just Ice zal de campagne helpen om de merkbekendheid van Ice Crime als nieuw merk een stevige duw in de rug te geven en de Belgische ijsliefhebbers te informeren dat het ijs met de stevia te verkrijgen is bij hen in de buurt. Bij Faro handelt het om de ambitieuze  herlancering van een merk dat al tot het nationale erfgoed behoort. Beide campagnes beantwoorden perfect aan de vooropgestelde criteria van de Npowerment-challenge : een lancering vanuit een Belgisch bedrijf, met slagkracht op nationaal niveau en met een product dat miljoenen krantenlezers moet aanspreken.

 

Dit artikel wordt u aangeboden door Jan De Brabanter, Secretaris Generaal bij BECI, op 15.11.2013.


Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers.Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons.Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.


Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers?Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be