5 tips om efficiënt aan netwerking te doen!

Om uw klantenbasis uit te breiden, kunt u onder andere aan netwerking evenementen deelnemen.

Daar maakt u direct kennis met potentiële klanten en komt u meer te weten over hun taak… om beter op hun verwachtingen in te spelen. Dit vereist wel dat u vlot met face-to-face contacten omgaat.

Enkele tips:

  1. Kies zorgvuldig de evenementen waar u deel aan neemt. Het is de bedoeling contacten te leggen met uw voornaamste doelgroep. Controleer eerst of die aanwezig zal zijn!
  2. Bereid elk evenement voor en bekijk het LinkedIn profiel van de belangrijkste deelnemers. Op die manier leert u hen beter kennen en kunt u nagaan of ze in contact staan met andere leden van uw netwerk. Misschien is het zelfs aangewezen bepaalde leden van uw netwerk ook uit te nodigen, om nieuwe contacten te vergemakkelijken.
  3. Geef niet meteen uw visitekaartje. Dit zou opdringerig kunnen overkomen. Informeer u eerst over het beroep van uw gesprekspartner. Wanneer u zijn visitekaartje hebt ontvangen, is het tijd om het uwe te overhandigen. 
  4. Stop een ontvangen visitekaartje niet meteen in uw zak, maar bestudeer het aandachtig. Gebruik sommige informatie-elementen op het visitekaartje om summier kennis te maken met uw gesprekspartner. 
  5. Uw pitch  moet bondig, onderscheidend en stimulerend zijn! Leer enkele pertinente vragen te stellen om de belangstelling van uw gesprekspartner te onderhouden. Het is hier niet de bedoeling een verkooppraatje te beginnen, maar de tegenpartij moet wel het nut inzien van verdere contacten of van de verderzetting van het gesprek op een later tijdstip! 

PS: tijdens een dergelijk evenement spendeert u uw tijd best niet onder collega's. U bent daar om aan netwerking te doen!

 

Dit artikel wordt u aangeboden door Angela Leone, Sales Director van BECI op 18.02.2014.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be