Aan sport doen? Herbeginnen? Een schitterend idee!

Eén ondernemer op drie verklaart nooit een lichamelijke activiteit te beoefenen. 42% is zeer beperkt lichamelijk actief (maandelijks ongeveer 30 min stappen of fietsen). Regelmatig aan sport doen – bijvoorbeeld 30 min, drie keer per week – samen met andere lichamelijke activiteiten van het dagelijkse leven, draagt aanzienlijk bij tot het behoud (of het herstel) van een goede gezondheid. Dit geldt op elke leeftijd.

Dagelijks 30 minuten diverse fysieke activiteiten is al een serieuze troef voor de gezondheid. Neem nu stress: 30 min na het begin van een lichamelijke activiteit, beginnen angstgevoelens weg te ebben. Deze weldaden blijven één uur na de activiteit nog voelbaar en oefenen twee uur lang een positieve impact op ons lichaam uit.

Sport of lichamelijke activiteit?

Met lichamelijke activiteit bedoelen wij: flink doorstappen, de trap nemen eerder dan de lift, fietsen, de wagen op 5 à 10 min wandelafstand van een afspraak parkeren (bovendien is het daar misschien gratis) enz.

Uw welzijn en gezondheid varen er wel bij. U voelt zich algemeen beter, angst en stress verminderen en u slaapt beter. Met sommige activiteiten vermindert u ook rugklachten.

Veiligheid eerst

Raadpleeg uw huisarts vóór u de beoefening van een sport hervat. Hij zal u adviseren en al dan niet bevestigen of de gekozen sport een goede keuze is. Hij zal u onderzoeken.

Aan de hand van eventuele persoonlijke risicofactoren (leeftijd, te hoge bloeddruk, overgewicht, diabetes, beroertes, vasculaire aandoeningen op redelijk jonge leeftijd in uw familie…), zal de arts misschien een grondiger onderzoek voorschrijven (inspanningstest), dat misschien jaarlijks zal moeten worden herhaald. Hiermee wordt getest hoe uw hart op inspanningen reageert. Sport is prima, maar liefst zonder risico's.

Sportief ingesteld? Doe zo verder!

Als u al lang aan sport doet, zijn er talrijke goede redenen om er zeker niet mee te stoppen. Zowel voor heren als voor dames bevestigt het jongste wetenschappelijk onderzoek de weldaden van een gematigde sportbeoefening op de gezondheid.

Sport, met mate

Ook als u een fervent sporter bent, leeft u best een aantal regels na om nog heel lang van al dat geluk te genieten:

  • Drink tijdens de inspanning; wacht niet tot u dorst hebt. Drink ook vóór en na de inspanning.
  • Wenst u aan een wedstrijd deel te nemen, volg dan een geleidelijk voorbereidingsschema. Na een lange periode zonder lichamelijke activiteit is het bijvoorbeeld ten stelligste afgeraden zonder voorbereiding aan een wedloop van 20 km te beginnen!
  • Als er in uw gewrichten pijn ontstaat (schouder, elleboog, enkel...), leg dan meerdere keren per dag ijs op de pijnlijke plek en de rust enkele dagen uit. Als de pijn aanhoudt, raadpleeg uw huisarts.
  • Ongeacht de beoefende sport zijn ademnood, hartkloppingen of een gevoel van onbehagen een teken van overspanning en van een te zware inspanning. Langzaam aan!
  • Cardiovasculaire aandoeningen zijn zeldzamer bij sporters maar kunnen tijdens de inspanning optreden. Waarschuwingssignalen zijn pijn in de borstkas, duizeligheid, flauwte of abnormale ademnood. Stop dan onmiddellijk en raadpleeg een arts.

Vermaak

Hoe meer de gekozen sport met genoegen wordt beoefend, hoe groter de kans dat u ermee doorgaat en er de weldaden van plukt. Voorwaarde: nooit overdrijven, oppassen voor wedstrijden en voor de rivaliteit tussen sportbeoefenaars. Het enige ritme dat u dient te volgen, is het uwe!

Meer informatie oversportbeoefening en lichamelijke activiteit in het algemeen: www.7jsante.be en www.mongeneraliste.be
Artikel aan de hand van teksten verschenen op de websites www.mongeneraliste.be en www.7jsante.be