De eerste stappen op een buitenlandse markt

Ondernemingen die hun producten of diensten willen aanbieden in het buitenland, staan voor een belangrijke keuze: werken ze beter met een plaatselijke distributeur, agent of franchise?

Of investeren ze beter direct in een plaatselijke structuur om aanwezig te zijn op de markt?

In de keuze van de doelmarkt spelen verschillende criteria mee, zoals de kennis van de markt, zijn groeipotentieel, het juridische en fiscale kader en de taal en cultuur.

Zoveel mogelijk kansen grijpen

Wanneer een onderneming zijn doelmarkt gekozen heeft, moet zij ook het gepaste distributiekanaal kiezen om haar verkoopkansen bij de plaatselijke klanten te maximaliseren.

Of het nu om B2C of B2B gaat: franchise, joint venture, plaatselijke investering of verkoop via een tussenpersoon: agent, verdeler ... 

Uiteraard heeft elke formule zo zijn voor- en nadelen en zijn specifieke financiële risico's. Ook de mate van afhankelijkheid van een tussenpersoon moet goed worden overwogen.

Een directe aanwezigheid op de doelmarkt geeft directe toegang tot de klant, maar betekent ook meer verantwoordelijkheid voor de onderneming. Het is in elk geval erg belangrijk om zich goed te informeren over de plaatselijke wetgeving.

Informatie en voorbereiding

Voor welk kanaal de onderneming ook kiest, zij moet zich goed informeren om de doelmarkt met kennis van zaken te kiezen.

Zich goed voorbereiden alvorens de stap te zetten en de nodige tijd nemen om mogelijke plaatselijke partners te zoeken en zich te informeren over de plaatselijke wetgeving, met aandacht voor de juridische en fiscale aspecten.

Uw Kamer van Koophandel, het contactpunt van Enterprise Europe Network, is er om u te adviseren en te begeleiden, of u nu contacten zoekt op de doelmarkt of deskundige informatie wenst over de plaatselijke wetgeving. Maak nu een afspraak, dan overlopen we samen uw vragen en wensen.

 

Dit artikel wordt u aangeboden door Jean-Philippe Mergen, Directeur Export op 30.10.2015.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be.