Verkoop ook online!

We kunnen er onmogelijk omheen: de Brusselse handelaars draaien minder omzet door de veiligheids- en mobiliteitsproblemen waar Brussel momenteel mee te kampen heeft.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het kalf verdronken is! Een alternatief dat inspeelt op de behoeften van de moderne consument, is producten aanbieden via meerdere verkoopkanalen. We hebben het hier meer bepaald over de combinatie winkelverkoop/online verkoop. Er liggen voor de Brusselse handelaars nog wel wat marktgebieden open die de slabbakkende verkoopcijfers kunnen opkrikken.

 

Markten die klaarliggen om te worden veroverd

In 2015 hebben 6.920.000 Belgen een online aankoop gedaan, wat in vergelijking met 2012 neerkomt op een stijging van 40%. In totaal hebben ze 8,2 miljard euro uitgegeven aan e-commerce. De Belg is nog steeds geneigd om eerder producten dan wel diensten online te bestellen. Dat neemt niet weg dat hij meer geld heeft besteed aan het aankopen van diensten. Het gaat dan vooral over vliegtuigbiljetten en hotelreserveringen, toegangsticketten voor attractieparken en evenementen, en reizen via tour-operatoren. Wat de producten betreft, zijn het vooral kleding en telecom- en media-apparatuur die het gros van de online aankopen uitmaken.

Ook vanuit het buitenland wordt er online aangekocht in Belgische webwinkels. Dat is dus zeker een bijkomende markt die verder moet worden aangeboord! In 2015 heeft 16% van de Europese consumenten goederen en diensten aangekocht in een ander land dan het land waar hij woont, al blijft hij daarbij wel binnen de grenzen van de EU. Hij gaat online shoppen in het buitenland omdat hij hier een breder aanbod en betere prijzen vindt. Buitenlanders bestellen Belgische producten via Belgische webwinkels omdat het nicheproducten zijn die enkel in ons land verkrijgbaar zijn. 

Grensoverschrijdende aankopen in de EU (B2C), uitgedrukt in percentages

Land

2013

2014

2015

Land

2013

2014

2015

EU 28

12%

15%

16%

EU 28

12%

15%

16%

Oostenrijk

39%

40%

44%

Italië

7%

9%

11%

België

28%

34%

35%

Letland

15%

16%

19%

Bulgarije

6%

7%

7%

Litouwen

10%

11%

11%

Kroatië

7%

8%

10%

Luxemburg

64%

65%

68%

Cyprus

21%

24%

20%

Malta

39%

39%

44%

Tsjechische Republiek

7%

7%

9%

Nederland

15%

21%

21%

Denemarken

32%

36%

35%

Noorwegen

27%

33%

32%

Estland

13%

22%

26%

Polen

3%

4%

4%

Finland

32%

36%

38%

Portugal

11%

12%

16%

Frankrijk

18%

21%

21%

Roemenië

1%

1%

2%

Duitsland

11%

12%

13%

Slovakije

17%

20%

20%

Griekenland

9%

10%

10%

Slovenië

15%

17%

17%

Hongrije

6%

8%

11%

Spanje

12%

15%

18%

Ijsland

24%

31%

/

Zweden

23%

22%

25%

Ireland

24%

28%

30%

Verenigd Koninkrijk

14%

18%

20%

De Europese interneteconomie maakte in 2015 2,59% uit van het bbp en dat aandeel zou volgens Ecommerce Foundation nog moeten verdubbelen tegen 2020. 

10 tips en adviezen om de binnenlandse en grensoverschrijdende online verkoop in goede banen te leiden

De e-handelaars die in België en het buitenland goederen en diensten verkopen, hanteren hierbij dezelfde principes voor wat betreft aanbod en dienstverlening.

  • Laat de keuze tussen meerdere leveringsmogelijkheden. Bepaalde kopers willen hun aankopen binnen de twee dagen in huis hebben en zijn bereid om hier 10 tot 20 euro extra voor te betalen. Anderen kunnen gerust 5 tot 6 dagen wachten op hun pakje. Ook de plaats van levering is van belang: dat kan thuis zijn of in een postkantoor.
  • Maak een eenvoudige en gratis terugzending mogelijk. Dat wekt meer vertrouwen bij de consument.
  • Beheer uw voorraad en geef de beschikbare voorraad aan. In elke fase van de bevoorradingsketen moeten er real time gegevens voorhanden zijn over de beschikbare voorraad (opslag, leveranciersstock, magazijnen, goederen in doorvoer).  Zo beschikt de koper over de juiste informatie nog voor hij zijn bestelling plaatst. 
  • Bied verscheidene online betalingsmogelijkheden aan. Zorg ervoor dat deze aan ieder marktsegment zijn aangepast. Een goede aanbieder van beveiligde betalingen maakt het voor de handelaars minder omslachtig om binnenlandse of grensoverschrijdende betalingen te aanvaarden.
  • Optimaliseer het bestelproces. De online koper moet zijn aankopen kunnen betalen via pc, tablet, smartphone, vanuit zijn met internet verbonden wagen of vanaf elk ander draadloos toestel.
  • Vermeld de totaalprijs die de koper uiteindelijk zal moeten betalen. De prijzen, inclusief taksen en verzendkosten, moeten in de lokale munteenheid worden weergegeven.
  • Laat de koper instemmen met het gebruik van cookies. Plaats geen cookies op de website zonder de gebruiker hiervan op de hoogte te stellen. Hij moet hiermee akkoord gaan.
  • Gebruik de algemene verkoopvoorwaarden van BeCommerce. Neem geen algemene verkoopvoorwaarden van een ander bedrijf klakkeloos over. Geen knippen/plakken dus. Zet op iedere pagina van de website een knop met een link naar de voorwaarden.
  • Respecteer de privacywetgeving.  De gebruikers en de overheid moeten weten dat er persoonsgegevens worden opgeslagen. Voor zover nodig, moeten deze op een correcte manier worden beschermd.
  • Wees beschikbaar voor eventuele vragen van de kopers. Enkel telefonische support is niet voldoende. Zorg ervoor dat de kopers het bedrijf ook via e-mail kunnen contacteren.

Om de huidige economische dip te kunnen counteren, is e-commerce een alternatief dat inspeelt op de verwachtingen van de consument. De vakantiemaanden juli en augustus zijn een ideale periode om een nieuwe digitale strategie op te zetten met het oog op rooskleuriger 2016-2017. Hoe ziet de e-handelaar van morgen eruit?

Referenties:
Willemsen, R., Abraham, J., van Welie, R. (2016) Ecommerce Foundation, Belgium B2C E-commerce Report 2016 Facts, Figures, Infographic & Trends of 2015 and the 2016 Forecast of the Belgian B2C E-commerce Market of Goods and Services [version électronique] www.ecommercefoundation.org/reports
Willemsen, R., Abraham, J., van Welie, R. (2016) Ecommerce Foundation, European B2C E-commerce Report 2016 Facts, Figures, Infographic & Trends of 2015 and the 2016 Forecast of the European B2C E-commerce Market of Goods and Services [version électronique] www.ecommercefoundation.org/reports

Dit artikel wordt u aangeboden door Nastasja Otte, International Trade Advisor op 30.06.2016. .

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be