Overwin negatieve stress

Herinnert u zich nog uw eerste mondeling examen aan de universiteit, of de gespannen wedstrijd waar de supporters voor een maximale druk zorgden? Of bijvoorbeeld nog de handelsafspraak waar mislukking geen optie was?

Wat voelde u toen? Welke impact hadden de druk en de spanning op uw prestatie? Voelde u zich gedragen of verlamd? Zat u met een verkrampte maag of was u plots boordevol energie?

Welk verschil bestaat er tussen negatieve stress en positieve druk? In de sport valt het onderscheid duidelijk op, in een bedrijfsomgeving veel minder. Ofwel pept de uitdaging ons op, ofwel overrompelt de taak ons met angst. Hoe dan ook, wat ons hier aanbelangt, zijn de parameters die de gevolgen van stress beïnvloeden.

Er bestaat een fysiologisch verschil tussen positieve en negatieve stress, maar laten we eerst het woord STRESS zelf toelichten. Ondanks een meestal negatieve betekenis is het verschijnsel soms bijzonder nuttig.

Wij overleven sinds de oertijden dankzij stress, een fysiologische reactie tegen een externe factor die als een verstoring van de omgeving wordt ervaren. In het verleden was dat een roofdier of een rivaliserende groep. Vandaag hebben we eerder te maken met slecht nieuws in een e-mail of de stoot onder de gordel die een collega ons in het geniep toedient.

Ongeacht de oorzaak, de vorm die stress aanneemt hangt af van de hormonen die het lichaam in dat geval produceert: bij positieve stress bereidt adrenaline ons voor op een gevecht. Bij negatieve stress slaan wij met cortisol op de vlucht.

Een goede kennis van de werking van stress is nuttig om er zich op voor te bereiden en er mee om te gaan. Een goede zelfkennis in stresssituaties zorgt voor een betere controle.

Om u te helpen deze uitdagingen aan te gaan dankzij eenvoudige en doeltreffende oplossingen, kunt u bij BECI een opleiding volgen die al deze vragen beantwoordt: Het verschil tussen positieve druk en negatieve stress.