Witboek Nieuwstraat : Brussel krijgt een gigantische "Shopping Mall"

In de recentste studie van de bouwpromotor Cushman & Wakefield, « Main Streets Accross the World 2010 », schuift de Nieuwstraat van de 27ste naar de 29ste plaats in de rangschikking van aantrekkelijkste winkelstraten ter wereld. Het criterium dat gehanteerd wordt, is de huurprijs per m2. Op Europees niveau neemt de Nieuwstraat de 14de plaats in met een jaarlijkse huurprijs van 1.625 EUR per m2, tegen 7.378 EUR in de New Bond Street in Londen (eerste in de rangschikking) of 2.300 EUR in de Kalverstraat - Amsterdam (op de tiende plaats).

« De Nieuwstraat is te dikwijls in de vergeethoek gedrukt. Nochtans zouden de wijk en de handelszaken profijt kunnen halen uit de bloei van het (zaken)toerisme in het Brusselse gewest. Ik ben ervan overtuigd dat een aantrekkelijke Nieuwstraat kan meebouwen aan het imago van Brussel, een imago van een stad ‘die durft’ », is de redenering van Olivier Willocx, Afgevaardigd Bestuurder van BECI.

BECI is gewonnen voor het idee om de Nieuwstraat tot een gigantische « shopping mall » om te vormen. Zowat overal ter wereld... en zeker in regenachtige streken kiezen winkelfanaten voor dit concept. Het project wordt in het « Witboek voor de Nieuwstraat » in detail uitgelegd en op 25 mei aan de pers voorgesteld, in aanwezigheid van Benoît Cerexhe, Regionaal Minister voor Economie en Tewerkstelling, Christian Ceux, Schepen van Stedenbouw en Mobiliteit van de Stad Brussel, en Philippe Close, Schepen van Toerisme van de Stad Brussel. Dit project moet de Nieuwstraat terug in de Top 10 van de wereld en in de Top 5 van meest aantrekkelijke winkelstraten van Europa plaatsen.

Een glazen dak op 6 meter hoogte boven de Nieuwstraat spannen, is een huzarenstuk; de winkelstraat is immers 500 meter lang en - naargelang het gedeelte - 13 tot 14 meter breed. De overspanning van zo’n 7.000 m2 moet met een metaalstructuur en aaneensluitende glazen platen gebeuren. Het budget voor dit project wordt op 7 miljoen EUR geschat .

Dit meesterwerk zal het stadscentrum resoluut een modern imago geven. Maar tegelijk is het een voortzetting van de oude Brusselse traditie van doorgangen, « passages » en « galerijen » die sinds de 19de eeuw de wandelaars comfortabel van de ene winkelzone naar de andere leiden.

Contact

Perscontact : Christel Palmaers – Backstage Communication - christel@backstagecom.be /0473 58 92 29

Meer informatie : Soumia El Majdoub – BECI – se@beci.be / 02 563 68 51 – 0499 58 88 48

-----------------------------------------------------------------------------------

BECI (Brussels Enterprises Commerce & Industry) is het resultaat van een partnership tussen de Kamer van Koophandel en de Verbond van Ondernemingen te Brussel). BECI vertegenwoordigt twee derden van de tewerkstelling in Brussel en telt meer dan 35 000 bedrijven als lid. BECI verdedigt de individuele en collectieve belangen van de Brusselse ondernemingen en biedt hen een uitgebreide waaier van diensten.