Initiatieven om de Brusselse economie te ondersteunen 

BECI en zijn partners hebben tijdens de afgelopen weken meerdere acties op touw gezet om steun te verlenen aan de Brusselse economie. 

#Sprouttobebrussels

Dit initiatief van de handelaars moedigt de Brusselaars aan om zich trots (proud) te tonen op hun stad door de verspreiding van een spruitje (sprout), zowel in de openbare ruimte als op de netwerken.

Dit alles om het imago van de hoofdstad opnieuw op te krikken. De hashtag #Sprouttobebrussels kent trouwens een waar succes. Daarvan getuigen de talrijke foto’s die op de sociale netwerken de ronde doen. De woordvoerder van de actie beklemtoont dat "iedereen vrij is zich bij deze beweging te voegen en te laten weten waarom hij of zij Sprout to be Brussels is. Samen sleutelen we aan het imago van Brussel.”


#DiningForBrussels

Deze campagne van de kranten De Tijd en L’Écho, in samenwerking met het bureau Famous en BECI, spoort de mensen aan massaal naar de restaurants en cafés van Brussel te trekken.

Bovendien moedigt ze de bedrijfsleiders aan hun vergaderzalen te verlaten om werksessies buitenhuis te organiseren. Aan de klanten wordt gevraagd een foto van hun leeg bord te nemen (waarop het bestek een vredeteken vormt) en het beeld te publiceren op Instagram, Facebook of Twitter met de hashtag #DiningForBrussels. Sommigen zullen op die manier zelfs een diner in een sterrenrestaurant van de hoofdstad winnen.

Stronger.brussels

Met zijn slagzin ‘samen sterker’ positioneert Stronger.brussels zich als het antwoord van de interprofessionele en sectorale federaties op de noodtoestand waarin bedrijven zich na de terreuraanslagen van 22 maart verkeren.

Dit gemeenschappelijk initiatief van BECI, IZEO (zelfstandigen en bedrijfsleiders), BHA (hotels) en BRA (restaurants) is “een oproep tot aansluiting, eerst en vooral voor een gemeenschappelijke actie ten aanzien van alle partijen en niveaus van de politieke wereld, met de bedoeling de huidige of toekomende maatregelen op het vlak van belastingen te verbeteren, te versterken en uit te breiden en zodoende druk weg te nemen van ondernemingen die tijdelijk met cashflowproblemen kampen.”

In het raam van specifieke moeilijkheden, sociale, financiële of fiscale problemen, verleent het platform hulp bij de volgende situaties: achterstallige bijdragen van een zelfstandige, uitputting door de RSZ-druk, noodzaak om de kosten tijdens een moeilijke periode te verlagen … Er komen antwoorden over de methodes en oplossingen voor financiering ingeval van cashflowproblemen, of in het geval van schulden bij de BTW, de belastingen of de betaling van voorheffingen. Het Centrum voor Ondernemingen in moeilijkheden stelt een speciaal telefoonnummer ter beschikking voor dit type vragen.


Brussels Pyjamas’ Nights

50% korting op overnachtingen in een deelnemend hotel, als u een pyjama draagt bij uw aankomst in het hotel.

Deze promotieactie liep van donderdag 5 tot zondag 8 mei. "Meer dan 65 hotels van alle categorieën hebben eraan deelgenomen. De klanten waardeerden het project en hebben sinds deze donderdag heel wat foto’s op de sociale netwerken gepubliceerd”, vertelt Rodolphe Van Weyenbergh, van de Brussels Hotel Association (BHA). "De campagne werd ook in het buitenland aangekondigd en we krijgen klanten van zowat overal, die zich in pyjama aan de receptie aanmelden. Da’s echt sympathiek. In feite had iedereen zoiets nodig, voor het ogenblik. We stellen vast dat de bezettingsgraad van de hotels weer is gaan stijgen.”

 

Dit artikel wordt u aangeboden door het BECI kenniscentrum, op 02.06.2016.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be.