Sponsored Content

De bedrijfsfiets: waarom nu, in 2018?

Ahooga

De bedrijfsfiets is al enkele jaren een opkomende trend. Dat betekent nog niet dat alle bedrijfsleiders of fleet managers deze stap al hebben gezet. Verre van.

Ongeacht de oorspronkelijke aanzet (een gebrek aan parkeerplaatsen, de vraag van werknemers voor een milieuvriendelijker en minder tijdrovende vervoermiddel dan de auto …) verklaren alle ondernemingen die de bedrijfsfiets hebben ingevoerd unaniem dat de voordelen talrijk zijn en dat ze de verwachtingen overtreffen.

Tijd voor een vierledig overzicht van dit vraagstuk.

Milieu/gezondheid en branding

De burgers en, per definitie, ook uw werknemers en klanten, maken zich zorgen over de luchtkwaliteit en de verandering van het klimaat. Onze ondernemingen hebben ontegensprekelijk een werkelijke impact op dit vraagstuk. Een standpunt innemen over dit thema door een vloot van fietsen te creëren (en eventueel te personaliseren met de kleuren van uw bedrijf). Dit zal zeker bijdragen tot uw imago.

Even toelichten: een fiets produceert noch fijnstof, noch broeikasgassen. Een wagen stoot 16 kg CO2 per 100 km af, een klassieke fiets helemaal geen en een elektrische fiets die 4 kWh per 100 km verbruikt, amper 0,2 kg CO2 met groene elektriciteit (dus 80 keer minder).

Sommige ondernemingen specialiseren zich in advies aan bedrijven voor een lagere voetafdruk op het milieu en verantwoordelijker maatschappelijk ondernemen. Dit gebeurt via consultancydiensten op het gebied van klimaat, energie, mobiliteit en duurzame engineering.

Fiscaal

De meeste bedrijfsleiders zijn in België goed op de hoogte van het fiscale beleid rond bedrijfswagens. Maar er gaan veel minder handen omhoog voor de bedrijfs … fiets.

In een notendop: de bedragen die de werkgever uitgeeft om het gebruik van de fiets tussen woonplaats en werk aan te moedigen, zijn 120% fiscaal aftrekbaar voor de onderneming. Deze kosten dekken de aankoop, het onderhoud en de herstelling van de fietsen en het toebehoren (helmen, sloten en beschermingskleding). Dezelfde aftrekbaarheid geldt bovendien voor de installatie of de bouw van parkeergelegenheid voor fietsen, van laadpalen voor elektrische fietsen, van kleedkamers en douches voor de fietsers. Bovendien worden de fietsen in 3 tot 5 jaar lineair afgeschreven. (Bron: Provélo).

Welzijn en productiviteit

Fietsen blijkt een schitterende manier te zijn om stress weg te werken, depressie tegen te gaan en het lichaamsgewicht onder controle te houden. Fietsen verstevigt de hartspier, verhoogt de longcapaciteit en verbetert de bloeddoorstroming. Het stimuleert de productie van endorfine en dopamine, de hormonen van genot en waakzaamheid, waardoor wij ons minder vermoeid en productiever voelen.

Meerdere studies hebben aangetoond dat, vergeleken met automobilisten, mensen die met de fiets naar hun werk gaan, 15% minder werkverzuim vertonen en op het werk 15% doeltreffender zijn.

De enquête ‘Paris Workplace’ stelde vast dat kaderleden die met de fiets naar het werk gaan, gelukkiger zijn. 42% onder hen evalueert zijn welzijn op het werk tussen 8 en 10 op 10.

Besparingen

In de meeste steden blijkt dat de fiets zich tijdens de spitsuren sneller verplaatst dan de wagen. Een
magazine [1] heeft dit willen verifiëren door de verplaatsingstijden van een fietser, een metrogebruiker en een automobilist op eenzelfde traject in Parijs te vergelijken. Resultaat: 18 minuten voor de fiets, 26 minuten met de metro en 49 minuten met de wagen!

De tijd die in de files wordt verspild, de ruimte voor parkings in gebouwen, de zoektocht naar een parkeerplaatsje, de parkeertickets, de boetes, de brandstof, het onderhoud … Dit alles komt de ondernemingen peperduur te staan.

20% wagens minder op de weg zou volstaan om het verkeer weer vlot te krijgen. Deze 20% vertegenwoordigt bijvoorbeeld de vervanging van een op vijf trajecten met de wagen door een verplaatsing met de fiets.

De zachte aanpak: intermodaliteit

België kenmerkt zich door 40 jaar overheersing door de auto en een helaas te trage aanpassing van het wegennet en het vervoer aan de demografische groei. Een radicale omwenteling is dus niet echt haalbaar. En velen onder ons blijven zeer gehecht aan de bedrijfswagen. Voor sommige beroepen is het trouwens nagenoeg onmogelijk de wagen volledig af te schaffen.

De uitweg is waarschijnlijk te vinden in intermodaliteit en het besef dat deze formule uiterst doeltreffend kan zijn. De wagen verdwijnt niet, maar maakt voortaan deel uit van een intelligente mobility mix: een kleinere of gedeelde wagen, een bedrijfsfiets, abonnementen voor trein en metro, alternerende parkings enz.

En middenin deze intermodale oplossingen vinden we de lichtgewicht elektrische vouwfietsen: het ideale antwoord voor al wat de veralgemening van de fiets nog tegenwerkt: hellingen, zweten, diefstal, regen en lange afstanden.

De lichtgewicht elektrische (en daarom echt intermodale) vouwfiets maakt korte metten met al deze belemmeringen. Hij is perfect aangepast aan de infrastructuur binnen en rond de steden en behoort tot de meest doeltreffende vervoermiddelen in 2018 voor burger en werknemer. De fiets kan worden gepersonaliseerd met kleuren en het logo van uw onderneming – goed voor uw imago.

Met zijn gebruik als alternatief voor of aanvulling van de bedrijfswagen kunnen de Belgische bedrijven bijdragen tot een innoverende, intelligente, efficiënte en zelfs gelukkige mobiliteit.

 

Philippe Lefrancq
Ahooga
www.ahooga.bike | hello@ahooga.bike | 0032 2 223 66 78
16 Dekenijstraat, 1180 Ukkel

 Logo Ahooga

 


[1] https://www.terraeco.net/Metro-auto-velo-on-a-fait-Pantin,49016.html