Drie maanden voetgangerszone: vervolg van het zomerfeuilleton

Officieel duurt de testfase van de voetgangerszone nog vijf maanden.

Concreet betekent dit dat de stad Brussel in overleg met het Gewest bepaalde punten zal evalueren alvorens de voetgangerszone definitief in te richten. Want ja, tussen 2016 en 2018 zijn er uiteraard werken voorzien, geschat op 20 miljoen euro.

Bepaalde punten? We moeten zeker geen revolutie verwachten. Men zal uiteraard de verkeerssituatie in de omringende straten aanpassen en enkele MIVB-haltes verplaatsen, maar er is ongetwijfeld geen weg terug, wat de handelaars er ook van denken. De stad steekt het niet onder stoelen of banken: de handelaars zullen zich moeten aanpassen.

Als de stad op lange termijn inzet op een duurzaam en kwaliteitsvol winkelaanbod, zullen er logischerwijze op korte termijn winnaars en verliezers zijn ... Op dit moment ziet het ernaar uit dat de horeca er het beste voor staat, en dan vooral de cafés en restaurants. Het stadscentrum blijkt nu 's avonds meer bezoekers te trekken, het perfecte ogenblik voor ontspanning.

Er zijn echter nog verschillende onbekende factoren: heeft nieuwsgierigheid een rol gespeeld? Wat als het weer minder had meegezeten? De toekomst zal het uitwijzen. Intussen zijn de meningen van de Brusselse ondernemingen over de hele lijn erg verdeeld, fiftyfifty, gematigd, lauw, halfslachtig ... Al onze enquêtes bevestigen trouwens dat u het project met de nodige terughoudendheid onthaalt.

Twee verschillende enquêtes met vergelijkbare resultaten: 1032 respondenten in onze laatste politieke barometer deze zomer: 51% voor, 49% tegen ... 372 respondenten begin september in onze enquête over mobiliteit in de onderneming: de bedrijfsleiders geven het project een score van ... 50%. Het laatste woord is nog niet gezegd. 

Onder de verliezers vinden we uiteraard de segmenten met een 'gemotoriseerde clientèle': meubilair, werktuigen enz. Strategische verplaatsingen zijn onvermijdelijk. De buurtwinkels zullen de bovenhand krijgen: decoratie, mode, horeca enz. We hebben geen helderziende nodig om het aanbod van morgen te kennen, een blik op Bordeaux of Madrid volstaat.

Wat de restaurants betreft, zien we in het algemeen een positieve invloed op de opkomst en dus op de omzet, maar is dat het gevolg van de voetgangerszone of van het klimaat dat deze zomer in ons voordeel speelde?

Carl Goris, onafhankelijke franchisenemer van Quick

De maanden juli en augustus waren niet gemakkelijk, maar de cijfers van september lijken positiever. De meubelverkoop is het sterkst gedaald. We merken ook meer overlast, vuil, vechtpartijen enz. We wachten af tot januari voor een algemene evaluatie.

Amélie Gonzalez, Directrice winkel Maisons du Monde

Wat de veiligheid en netheid betreft, zal elkeen zijn eigen mening vormen op basis van zijn ervaring. Laten we niet vergeten dat het gevoel van onveiligheid subjectief is en bovendien een gevolg op korte termijn. Op lange termijn zal de voetgangerszone enkel een succes worden als de personen die er komen zich goed voelen.

Wat kunnen we voorlopig besluiten? Op dit ogenblik blijft het project tweedracht zaaien bij de Brusselse ondernemingen. Wat voor de één een kans is om Brussel aantrekkelijker te maken, is voor de ander een bedreiging van de toegankelijkheid, terwijl sommige handelaars zich verplicht zien om hun aanbod aan te passen in de hoop te overleven. Zoals elke omwenteling zal ook deze gepaard gaan met zekere schade.

 

Dit artikel wordt u aangeboden door Vincent Campeol, Mobiliteitsadviseur bij BECI op 01.10.2015.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be.