Test de elektrische auto en de plug-in!

Vanaf januari 2015 lanceren BECI, D'Ieteren en Interparking in het kader van de Mobiliteitshub een promotieactie van de elektrische auto en plug-ins in echte omstandigheden, namelijk... in en rond Brussel!

Verschillende maanden lang krijgen BECI-leden de kans om de elektrische mobiliteit uit te proberen in een 100% elektrische VW e-Golf of in een Audi A3 e-tron en een VW Golf GTE, twee plug-in hybrides, uitgerust met Interparking-kaarten (Pcard).

De automobielsector is verplicht om de gemiddelde uitstoot van haar gamma's drastisch te verminderen en heeft daardoor ongetwijfeld nooit zoveel vernieuwingen ingevoerd als nu om ons voertuigen voor te stellen die steeds efficiënter, schoner en goedkoper zijn. De Gewesten blijven niet achter en hanteren ambitieuze milieudoelstellingen die ook door Europa opgelegd worden. Met als resultaat dat de fiscaliteit zich aan "groen" waagt en bepaalde stadscentra "low emission" willen worden...

Desondanks heeft de elektrische auto moeite om ingang te vinden... In België in elk geval: slechts 500 inschrijvingen in 2013. Gebrek aan gunstige voorwaarden om uit te breiden of "gewoonweg" geen erkenning van het product en zijn voordelen? Beide factoren spelen ongetwijfeld een rol. De vrees voor een te kleine autonomie - range anxiety - of de meerkost of het gebrek aan infrastructuur zijn vaak gehoorde argumenten. Terecht?

Niet echt, wanneer men de verplaatsingen van de Belgen bekijkt! Met een gemiddelde woonwerkafstand van 22 km wordt de Belg als een "kilometervreter" beschouwd, maar zelfs bij ons kan de elektrische auto aan 95% van de trajecten voldoen. En voor het overige? Er bestaan alternatieven: huur, carsharing... Herinneren we eraan dat de Belg gemiddeld slechts drie verplaatsingen van meer dan 100 km per jaar maakt.

Vanuit financieel standpunt kan men echter niet zeggen dat de elektrische auto dezelfde aantrekkelijkheid geniet van een diesel van minder dan 105 gram CO2/km van gisteren... Voor de ondernemingen echter, blijft het financieel heel interessant: kosten en huur zijn 120% aftrekbaar van de vennootschapsbelasting, geen inverkeersstellingsbelasting in Vlaanderen en een minimum CO2 "bijdrage" van 25,10€.

Een ander element is ongetwijfeld de infrastructuur die nog altijd niet goed uitgebouwd is. Van de 21.000 laadpunten die door de Europese richtlijn tegen 2020 op het Belgische grondgebied voorzien zijn, zouden er minder dan 500 operationeel zijn. Niet onmiddellijk een motivatie voor wie thuis of in de onderneming geen parkeerplaats heeft. In dit verband zijn de auto's uitgerust met 'Pcard' kaarten zodat u gratis kunt opladen bij Interparking.

In afwachting combineert de plug-in hybride ongetwijfeld het beste van beide werelden: een elektrische motor gecombineerd met een herlaadbare batterij die een autonomie heeft van 50 kilometer en een klassieke motor die het daarna overneemt. Zo wordt er een bijdrage geleverd aan een betere luchtkwaliteit waarbij er voordeel gehaald wordt uit de flexibiliteit van een warmtemotor.

Wil u deze oplossing uitproberen? Boek dan onmiddellijk een testrit met een elektrische auto of een plug-in hybride door een e-mail te sturen aan Vincent Campeol, vc@beci.be.


Dit artikel wordt u aangeboden door Vincent Campeol, Mobiliteitsadviseur, 05/01/2015.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst rechtstreeks publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.

Wilt u uw expertise delen met duizenden ondernemers? Stuur dan snel uw voorstel naar newsletter@beci.be.