Winterbanden

3 centimeter sneeuw, 1 250 kilometer file

Vrijdag 3 februari, even na 18.15 u, brak België met 1 250 kilometer file volgens Touring Mobilis alle filerecords. Nooit gezien! Er werd in totaal niet minder dan 184 uur gecumuleerde vertraging gemeten. Het kostte meer dan anderhalf uur om uit Brussel weg te geraken en nog eens een uur om 20 km te rijden in Brabant.

Aan het begin van de namiddag vielen boven Brussel de eerste sneeuwvlokken. Om 16 u meldde de Verkeersinfo van Touring Mobilis 900 km file op de autosnelwegen. Volgens een schatting van GPS-fabrikant TomTom waarin ook de secundaire wegen zijn opgenomen, liep dat cijfer zelfs op tot 4 000 km bij het begin van de avond.

Bij het openbaar vervoer was de situatie nog erger. De bussen van de MIVB reden alleen nog op de kleine ring. In het stadscentrum en de 2e kroon bewoog er niets, de strooiwagens van het Gewest en de gemeenten stonden ook geblokkeerd in de verkeersopstoppingen omdat ze niet op tijd waren uitgereden om te kunnen anticiperen op de chaos.

Wie winterbanden heeft, deed daar zijn voordeel mee … of niet! Vast in de file. “Mensen denken te laat aan winterbanden”, gaf staatssecretaris voor mobiliteit Melchior Wathelet diezelfde avond nog aan. Hij heeft nog niet beslist of ze verplicht moeten worden. “Maar wie ze eenmaal geprobeerd heeft, wil niet meer zonder”, voegt hij er in hetzelfde interview aan toe.

Standaardbanden doen het prima bij 20 graden, maar wat betreft verbruik en resultaten is dat niet meer het geval onder de 7 graden, en al helemaal niet op het vlak van veiligheid! Door silica toe te voegen aan het rubber verbetert de wegligging, de lamellen zorgen voor een betere grip bij ijzel. In de sneeuw maken de banden hun eigen sporen.

De winst bij remmen in de sneeuw met een snelheid van 50 km/u wordt daardoor geschat op 30 meter, indien de vier wielen uitgerust zijn met winterbanden, en niet alleen de tractiewielen. Rijden met winterbanden wil niet zeggen dat u niet meer voorzichtig hoeft te zijn, maar het biedt beslist meer veiligheid en comfort. Meer nog, het garandeert dat u mobiel blijft, ook in moeilijke weersomstandigheden.

Omdat winterbanden niet verplicht zijn, zet bandenfabrikant Michelin, en anderen met hem, in op communicatie om het gebruik ervan te stimuleren, onder andere met bijzonder overtuigende demonstraties tijdens Winter Experience. Leasingmaatschappijen bieden meestal een optie aan waarbij de opslag is inbegrepen. Sommige monteurs bieden deze service voor privéwagens.

BECI houdt momenteel een enquête onder de mobility managers van Brusselse ondernemingen met meer dan 200 werknemers om te toetsen hoe belangrijk het is dat hun vestigingen bereikbaar blijven en dat het vervoer van personen en goederen kan worden verzekerd. Een van de punten gaat over het aanbevelen of verplicht maken van winterbanden in extreme omstandigheden. Reageer ook!


xd@beci.be