Persbericht - 09.12.2016

Audi Brussels wint milieu-prijs „Trends Business Tour 2016“ 

  • De Audi vestiging in Brussel haalt het van meer dan 50 mededingers
  • Algemeen directeur Patrick Danau: „Dit is een welverdiende waardering voor het merk Audi. Wij zijn trots op deze onderscheiding.“
  • Jury-voorzitter Guy Van den Noortgate: „Verantwoord handelen maakt bij Audi Brussels deel uit van de dagelijkse operationele business.“

Brussel, 8. December 2016 – Audi Brussels werd met de milieu award „Trends Business Tour 2016“ bekroond. Het automerk met de vier ringen heeft het gehaald van sterke concurrenten, waaronder de energiegigant „EDF“, de investeringscoöperatieve „Energiris“ alsook de bio-drankenfabrikant „Simone a soif“. Doorslaggevend voor deze onderscheiding was volgens de jury, het sluitend totaalconcept van Audi Brussels over duurzame ontwikkeling.

Deze onderscheiding werd tijdens een prijsuitreiking in Brussel in ontvangst genomen door Patrick Danau, algemeen directeur en woordvoerder van het directiecomité van AUDI BRUSSELS S.A./N.V.: „Wij zijn fier en gelukkig, dat de “Trends Business Tour Award 2016” aan ons werd toegekend. Dit is een verdienste voor de volledige fabriek!“

Audi Brussels heeft zich consequent voor innovatie en duurzaamheid ingezet. Het is de automobielconstructeur in Brussel met glans gelukt om economisch handelen en milieubescherming te harmoniseren, volgens juryvoorzitter en redacteur van het tijdschrift „Trends-Tendances“ Guy Van den Noortgate: „De jury viel vooral voor de duurzaamheid, die als een rode draad door het ganse Audi concept loopt; wat niet evident is voor grote bedrijven. Het is zoals grote tankers, die soms moeizaam van koers veranderen, maar bij Audi lukt het dus wel. Audi Brussels past duurzaamheid toe in al zijn dagelijkse, concrete en operationele activiteiten.”

Audi hecht veel waarde aan milieubescherming, maximale efficiëntie en eerbiediging van natuurlijke bronnen. Zo exploiteert Audi een fotovoltaïsche installatie met een totale oppervlakte van ongeveer 37.000 m². Dit is meteen de grootste fotovoltaïsche installatie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Bovendien werd er in de nieuwe lak-voorbehandelingsinstallatie een warmtepomp geïnstalleerd. De teruggewonnen warmte wordt opnieuw in het productieproces gebracht waardoor energie uitgespaard wordt en waardoor er minder CO2 uitstoot gegenereerd wordt. Met dit milieu-engagement beantwoordt Audi aan de verwachtingen van klanten en aan de veranderingen in de maatschappij wereldwijd.

Vanaf 2018 zal in de Brusselse vestiging het eerste volledig elektrisch aangedreven voertuig uit de Audi-geschiedenis van de band rollen. Momenteel wordt de onderneming op de productie van deze nieuwe e-SUV voorbereid. Algemeen directeur Patrick Danau benadrukt, dat alle innovaties in de fabriek in overeenstemming zijn met de hoogste milieustandaarden: „Zo is ook ons begrip van automobielproductie : intelligente en duurzame voertuigen moeten uit een gelijkaardig opgestelde productiesite komen. Alle productiestandaarden moeten aan dit criterium voldoen.“

Audi Brussels wil essentiële kengetallen op vlak van milieu, zoals energieverbruik, waterverbruik, gebruik van oplosmiddelen, afval en CO2 uitstoot tegen 2018 met 25 procent verbeteren ten opzichte van 2011. Reeds vandaag beroept de onderneming zich op groene stroom en is daardoor CO2-neutraal. De Brusselse Audi-site behoort zoals alle andere wereldwijd tot de voorlopers op vlak van engagement voor milieubescherming en gebruikt hiervoor een gecertifieerd milieumanagementsysteem. Tot voor kort behaalde Audi Brussels opnieuw het Europese EMAS-Certificaat. EMAS (Eco-management en audit schema) is een door de EU ontwikkeld zeer performant vrijwillig milieumanagementsysteem voor organisaties die op een proactieve en systematische wijze hun milieuprestaties wensen te verbeteren.

In totaal hebben meer dan 50 ondernemingen meegedongen naar de „Trends Business Tour Award“. De milieuprijs wordt sinds drie jaar door het tijdschrift Trends-Tendances, door de bedrijfsrevisoren BDO en de financiële instelling ING uitgereikt. Een selectiecomité met 7 vertegenwoordigers uit de 3 organiserende instanties kent eenmaal per jaar een onderneming een onderscheiding toe, die met nieuwe ideeën, creativiteit en dynamisme op vlak van milieu uitblinkt. Tevens beoordeelt de jury ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid en de dialoog met de werknemers.