Persbericht - 01.09.2017

Stad Brussel en de bank ING lanceren Free Shopping Bussen

Gratis shuttlebussen om in Brusselse handelswijken op ontdekking te gaan

Vanaf 1 september verbinden drie gratis, elektrische shuttlebussen elke vrijdag, zaterdag en eerste zondag van de maand meerdere centrumwijken. In samenwerking met ING België, wil schepen van Economische Zaken Marion Lemesre met dit initiatief bezoekers aanzetten om de diversiteit van de Brusselse handelspolen te (her)ontdekken.

Vanaf 1 september treden de Free Shopping Bussen in dienst: drie 100% elektrische shuttlebussen zullen worden beneden- en bovenstad met elkaar verbinden. “Dit initiatief kadert in de promotie van Brusselse handelswijken”, aldus Marion Lemesre: “De bus rijdt door een aantal unieke wijken met elk hun eigen uitstraling. Passagiers kunnen gebruik maken van de bussen om de buurten op hun eigen tempo te ontdekken en naar hartenlust te shoppen.”

Deze voertuigen met een capaciteit van 22 personen rijden elke vrijdag en zaterdag tussen 11u en 18u en elke eerste zondag van de maand tussen 12u en 18u. In totaal telt het bustraject zeven tijdelijke haltes die elk ongeveer om het kwartier worden bediend: Dansaert, Sint-Jakob, Nieuwstraat, Grote Markt, Koningsplein, Louiza en Zavel. De haltes, die kunnen evolueren, zijn duidelijk herkenbaar aan de wegmarkering “Free Shopping Bus” en een paal met bovenaan een volle shopping tas.

Dit projectidee ontstond bij de lancering van de zomersolden in 2016. Op initiatief van de schepen van Economische Zaken stelde de Stad een minibus ter beschikking zodat bezoekers zich op eenvoudige wijze tussen
boven- en benedenstad konden verplaatsen. “Gezien de toestroom van passagiers wilde ik deze ervaring verderzetten en ook andere wijken integreren in het circuit. Deze keer worden elektrische voertuigen ingezet. De Free Shopping Bussen stoten geen broeikasgassen uit en maken bovendien weinig lawaai, wat ideaal is om de levenskwaliteit in Brussel te beschermen”, preciseert de liberale schepen.

Dit ambitieus Free Shopping Bussen project heeft het licht gezien dankzij de steun van de bank ING, die samen met Open Tours een antwoord indiende op een overheidsopdracht voor dienstverlening. “Dit partenariaat versterkt de rol van ING België in de maatschappij op het gebied van duurzame economische ontwikkeling, en meer specifiek in Brussel. Zo bewijzen we dat we een verantwoordelijke speler zijn die duurzame economische ontwikkeling van handelaars ondersteunt, het leven van particulieren vergemakkelijkt, evenals de verwezenlijking van overheidsprojecten zoals in Stad Brussel. Bovendien sluit dit project naadloos aan bij onze zowel financiële als promotionele steun aan de vzw Sprout to be Brussels die op een herstel van het Brussels imago mikt”, verklaart Philippe Wallez, managing director van ING België.

De voor personen met beperkte mobiliteit (PBM) toegankelijke elektrische shuttlebussen worden bestuurd door chauffeurs van Open Tours, de onderneming die toeristische excursies in Brussel organiseert met de rode Hop on Hop off dubbeldekkers. Verder zijn de bussen uitgerust met een wifiverbinding om te voldoen aan de behoeften van consumenten in een steeds meer gedigitaliseerde wereld.

Tijdens de rit worden passagiers uitgenodigd om de gratis mobiele app Divercities1 te downloaden. Via deze nieuwe cultuurgids, ontwikkeld door 1DLAB, kunnen gebruikers de betrokken wijken op interactieve wijze ontdekken dankzij het aanbod van informatie in videoclips, aanbevolen locaties of activiteiten en zelfs suggesties voor muziek playlists.

De gebruikers van de Free Shopping Bussen krijgen zo een voorsmaakje van het project dat het licht zal zien in 2018. “In de lente van 2018 zal het Gewest, met 7 nieuwe elektrische city bussen, een nieuwe buslijn creëren die de boven- en benedenstad met mekaar verbindt. Na de aanslagen in Brussel en in afwachting van het begin van de werken aan de voetgangerszone, is het promoten van het stadscentrum een must. Daarom heb ik de lancering van deze elektrische shuttlebussen, uitzonderlijk en voor een periode van 9 maanden, toegestaan. Dit initiatief bereidt de reizigers voor op de komst van een MIVB-lijn. Na afloop van deze periode zal opnieuw overleg gepleegd worden met de Stad om te zien hoe dit project eventueel kan evolueren”, verklaart Pascal Smet, Brussels Minister van Mobiliteit en openbare Werken.