Persbericht - 14.04.2016

VBO, VOKA, UWE en BECI: lastenverlagingen en doelgroepkortingen bieden meer perspectief op lange termijn

De werkgeversorganisaties VBO, VOKA, UWE en BECI hebben via een brochure de verschillende federale en regionale maatregelen gebundeld die van toepassing zijn op het bedrijfsleven. Via dit uitgetekende beleid willen de regeringen in ons land de concurrentiekracht van bedrijven versterken om hen te doen groeien, investeringen en jobs creëren en meer koopkracht genereren voor werknemers.

Naar aanleiding van de federale tax shift, die vorige week in werking trad, worden de sociale zekerheidsbijdragen van 33% die werkgevers moeten betalen op de brutolonen van hun werknemers, via een reeks structurele verminderingen tegen het einde van de legislatuur vervangen door één eenvoudig stelsel van 25%. Dit stelsel zal van toepassing zijn voor brutolonen boven 3.000 euro en tussen 10,9% en 25% voor lonen tussen het minimumloon van 1.500 euro per maand en 3.000 euro. Dit jaar is er hiervoor een bedrag voorzien van 1,8 miljard, dat in 2019 oploopt tot 2,9 miljard en tot 3,7 miljard in 2020.

Daarnaast gaf de zesde staatshervorming meer bevoegdheden aan de regio’s inzake arbeidsmarktbeleid. De deelstaten zijn nu zelf verantwoordelijk voor onder andere de doelgroepkortingen en hebben ook meer fiscale autonomie verworven. Dat deze beslissingen een impact hebben op bedrijven in Vlaanderen, Wallonië en Brussel, spreekt voor zich. Elke regio heeft nu immers de mogelijkheid om een beleid op maat uit te tekenen.

In de brochure vindt men een overzicht van de verschillende maatregelen. Voor eventuele vragen kan men terecht bij de betrokken organisaties.

Contact

• Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO): Bart Croes (bcr@vbo-feb.be en 0485/82.38.58)
  • Vlaams Netwerk van Ondernemingen (VOKA): Tom Demeyer (tom.demeyer@voka.be en 0472/84.15.99)
  • Brussels Enterprises Commerce and Industry (BECI): Jan De Brabanter (jdb@beci.be en 0499/58.88.45)