Persbericht - 19.10.2017

Marc Decorte is de nieuwe voorzitter van BECI

Op woensdag 18 oktober heeft de algemene vergadering van BECI Marc Decorte tot voorzitter verkozen. Hij volgt Thierry Willemarck op. De nieuwe voorzitter is tevens CEO van Shell België en Luxemburg. Hij heeft het volste vertrouwen in de toekomst van het Brusselse ondernemerschap en die van zijn Kamer van Koophandel.

Marc Decorte, voorzitter van BeciTijdens zijn eerste toespraak benadrukte Marc Decorte enkele krachtlijnen: het belang van het zakelijke ecosysteem, zijn achtergrond als ondernemer, zijn Brusselse wortels, zijn internationale visie, het enorme potentieel van digitalisering en zijn onvoorwaardelijke steun aan het nieuwe project van BECI, The Cham. Dat project moet BECI in staat stellen de digitalisering ten volle te benutten, in het voordeel van zijn leden.

Als rasechte Brusselaar omschrijft Marc Decorte zichzelf graag als wereldburger: “Ik ben om professionele redenen twaalf jaar expat geweest, eerst in Londen en vervolgens in Boedapest. Ik heb veel van de wereld gezien. Dat heeft mijn blik ongetwijfeld verruimd. Wat ik ervan onthoud: openstaan voor de wereld is verrijkend, zowel op menselijk als op professioneel vlak. Je kunt altijd iets leren van anderen.”

In zekere zin is de loopbaan van Marc Decorte in de familiezaak begonnen: “Mijn ouders hadden een klein bedrijf in de voedingssector, in Anderlecht. Vervolgens stapten ze over op residentieel vastgoed, ook op de Brusselse markt. Zo leerde ik van jongs af aan wat het betekent een kmo te runnen.” Aan de UCL studeerde hij af als ingenieur gespecialiseerd in telecommunicatie. Vervolgens ging Marc Decorte aan de slag bij Moorkens, een Antwerpse groep die vooral actief is in de import en distributie van auto’s. Twee jaar later trad hij in dienst bij de groep Shell, waar hij tot op heden verschillende functies heeft bekleed. De rode draad doorheen zijn loopbaan is zijn passie voor technologie en handel.

In zijn recentste functies stond Marc in voor de ontwikkeling en consolidatie van de retail van de groep Shell in Oost-Europa en Rusland. Terug in België neemt hij in 2006 de leiding op van het wereldwijde team dat de tank- en klantenkaarten beheert. Van 2011 tot eind 2016 stelt Marc een nieuw team voor digitale transformatie samen, dat alle activiteiten van de groep Shell op wereldniveau dekt.

“Daarnaast begeleid ik al enkele jaren start-ups die digitale technologieën gebruiken om nieuwe bedrijfsmodellen te creëren”, vervolgt hij. “Ik coach hen en bied hen strategische bijstand omtrent hun marktbenadering. Zo help ik hen zich te organiseren, te groeien en die groei te beheren. Dat combineer ik eventueel met een niet-uitvoerende rol in hun raad van bestuur.”

“Zowel de Belgische als de Brusselse verankering is erg belangrijk voor mij”, bevestigt Marc Decorte. “Maar om zijn ware potentieel te benutten, moet Brussel zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden en over zijn grenzen heen kijken. Daar liggen de groeikansen.”

Over BECI, waarvoor hij de komende drie jaar het voorzitterschap opneemt, zegt Marc Decorte dat hij de organisatie vooral sinds zijn terugkeer naar België heeft leren kennen: “Ik was vaak in het buitenland, maar als ik in België was, woonde ik regelmatig de evenementen van BECI bij. Ze gaven de indruk van een mooie, goed geoliede machine. Het waren – en zijn nog steeds – bevoorrechte momenten om op één plaats verschillende aanvoerders van Brusselse bedrijven tegelijk te ontmoeten. Niet alleen de leiders van grote bedrijven, maar ook een interessante mix van veel kleinere ondernemingen.” Hij noemt dat ‘het zakelijke ecosysteem’: “Ik ben ervan overtuigd dat we steeds meer naar een zogenaamd ecosysteem toe groeien, waar bedrijven van alle formaten een rol in te spelen hebben.”

Precies daar ligt volgens de nieuwe voorzitter een taak weggelegd voor BECI. Dat is ook de zin van het project The Cham, waar Marc Decorte volledig achterstaat: “Hoe kunnen we een omgeving scheppen waarin de start-up in symbiose leeft met de zwaargewichten? Kortom, hoe kunnen we de creatie van ecosystemen bevorderen? Ik heb in mijn loopbaan de kans gekregen om ecosystemen van bedrijven tot stand te brengen, die goed functioneren. Ik geloof daar sterk in en The Cham past perfect in die opzet: het is een evolutie die helemaal in de lijn ligt van de diensten van onze Kamer van Koophandel. Persoonlijk zal ik mijn eigen ervaring inbrengen om het initiatief te verstevigen en toekomst te geven.”

 Digitalisering: een enorm potentieel

De diensten van de Kamer digitaliseren is nog zo een stokpaardje van ingenieur Marc Decorte. “Ik sta te popelen om met BECI mijn ervaring op het vlak van digitalisering te delen. Die heb ik opgedaan op wereldwijd niveau, maar ook op het niveau van de start-up. Ik ben ervan overtuigd dat onze leden voor dezelfde uitdagingen staan, maar ook dezelfde kansen hebben. Het is voor ons de gelegenheid om hen te begeleiden langs een weg die we zelf al hebben afgelegd. Uit ervaring weet ik dat het een kwestie is van de eerste stap te zetten. Daarna leer je ‘al doende’. Waarschijnlijk ontwaren we nu nog maar een onooglijk deel van de kansen die digitalisering biedt. Wij zullen ze verder ontdekken naarmate we vorderen.”

In de toekomst van ‘zijn’ Kamer heeft Marc Decorte het volste vertrouwen: “De Brusselse Kamer van Koophandel bestaat al meer dan drie eeuwen en heeft al meerdere revoluties in de maatschappij en de zakenwereld overleefd. We moeten dus wel een bestaansreden hebben. Enerzijds is er de relatie tussen de ondernemingen en de ondernemers. In die vertrouwensrelatie speelt de Kamer een vooraanstaande rol. Anderzijds moeten we onze leden helpen inzicht te verwerven in de veranderingen in hun zakelijke omgeving en zich daaraan aan te passen, zodat ondernemers zich kunnen concentreren op hun ‘core business’. Tot slot moeten we de brug slaan naar de politieke wereld, zodat politici inzien hoe ze gunstige omstandigheden kunnen scheppen voor bedrijven, en dus voor werkgelegenheid. Zo kunnen ze waarde creëren en het welzijn van de hele samenleving vrijwaren. Het is een opwaartse spiraal die iedereen ten goede komt en waar wij toe bijdragen.” 

En tot slot dit nog: “De bestaansreden van de Kamer van Koophandel blijft dezelfde, maar de specifieke diensten die we aan de bedrijven verlenen en de manier waarop we dat doen, gaan evolueren. Zoals ze dat al 300 jaar lang doen.”