Persbericht - 20.09.2016

‘Mobile Together’ rondt de Week van de Mobiliteit af

Ondernemerschap en mobiliteit: startups snellen Brussel ter hulp

“Na een annus horribilis belooft de nu afgeronde Week van de Mobiliteit blijkbaar positiever uitzichten”, stelt Jan De Brabanter, secretaris-generaal van het Verbond van Ondernemingen te Brussel. Er is goed nieuws: de start van de eerste free floating formules in de carsharing sector, de heropening van de Stefanie-tunnel en waarschijnlijk van Montgomery, het begin van de werken voor de automatisering van lijn 3 van de metro en de start van zijn uitbreiding naar het noorden toe.

“Sinds jaren was de mobiliteit het grootste probleem van 55% van de Brusselse ondernemingen. Vandaag is het voortaan het geval voor 65% onder hen”, betreurt BECI. Om deze organisaties te helpen, onthulde BECI zijn Mobility Toolbox. 56 bladzijden over de Brusselse context en de diverse alternatieven voor de mobiliteit. Hoe kunnen gedeelde oplossingen worden gebruikt? Kunnen werkgewoontes in enkele stappen worden aangepast? Hoe worden wagen en openbaar vervoer optimaal ingezet? Fietsen en motoren in bedrijfsverband, is dit mogelijk? De beginselen van de levering van goederen in de stad van morgen … “Deze gratis gids biedt aan de ondernemingen een heleboel hulpmiddelen die ik bijzonder praktisch acht”, zegt auteur Vincent Campeol, adviseur mobiliteit bij BECI.

Vaststellen en hulpmiddelen bieden is één zaak, maar de uitwisseling van de beste praktijken is een ander paar mouwen. Dit doel wordt nagestreefd door #MobileTogether, een gezamenlijke verwezenlijking van BECI, Brussels Metropolitan, Brussel Mobiliteit en de Brusselse ministers van Mobiliteit en Economie. Op vrijdag 23 september in het auditorium van KBC Brussels, Havenlaan 2, recht tegenover het toekomstige museum van moderne kunst, zal de slotzitting van de Week van de Mobiliteit vooral focussen op het thema van carsharing. Pascal Smet en Didier Gosuin zullen de context schetsen en daarna nieuwe en futuristische initiatieven aan het woord laten.

Vier gastsprekers uit overheid en privé, zowel Belgen als Europeanen, zullen achtereenvolgens hun inspirerende visie toelichten. Daarna komen vijf jonge ondernemingen aan bod, die een jury uit een vijftiental kandidaten heeft geselecteerd. Ze krijgen de tijd om zich voor te stellen en het innoverend karakter van hun project uit te leggen aan zowat 200 deelnemers: overheden, kaderleden en bedrijfsleiders. Iedereen wordt daarna uitgenodigd op een drink in het raam van een beurs van de carsharing in Brussel.

De gekozen startups:

• Scooty: elektrische scooters met een free floating formule
  • Eazy: een full-option dienst voor de elektrische wagen, thuis en op kantoor
  • MyFlexyPark: peer-to-peer gedeelde parkings
  • Connect2Move: een oplossing voor beter vervoer