Business Route 2018 For Metropolitan Brussels

Persbericht

“De Nieuwstraat als grootste shopping mall van Europa”

BRUSSEL, 23 maart 2010 - “Laten we van de Nieuwstraat de grootste shopping mall van Europa maken!” Die ambitieuze denkpiste lanceert de Brusselse werkgeversorganisatie BECI vandaag, samen met Brussels schepen voor Toerisme Philippe Close en architect Karel Lowette. From boring to daring, perfect in de geest van Brussels Metropolitan Region.

De Nieuwstraat zit vol tegenstellingen. De duurste winkelstraat van het land, met de meeste keuze, maar ook verouderd. Het wordt dus tijd voor een verjongingsoperatie. En waarom zouden we er dan niet meteen de grootste Europese shopping mall van maken? Dat is het idee waarmee de Brusselse werkgeversorganisatie BECI en architect Karel Lowette spelen, met de steun van Brussels schepen voor Toerisme Philippe Close. Ze denken aan een echte shopping mall, met een overdekte winkelwandelstraat.

Het ontwerp van het architectuurbureau Lowette straalt eenvoud uit. “Wij bedachten om de Nieuwstraat volledig te overdekken met grote glasplaten die samen een reeks golven zouden voorstellen,” legt architect Karel Lowette uit. Deze glasplaten zouden geschraagd worden door metalen staven die aan de gevels worden bevestigd. “Wij willen de voorbijgangers charmeren zonder de handelaars te verstoren. We zouden de grootste shopping mall van Europa bouwen zonder alles plat te gooien. Uit studies blijkt dat de consumenten hun uitstapjes tot Inno of City 2 beperken wanneer het slecht weer is. De Nieuwstraat zelf ligt er dan verlaten bij. Door de straat te overdekken zou je dit probleem verhelpen.”

Dit project heeft nog een voordeel, dat het de kleine handelszaken spaart. “We willen geen mastodont neerpoten die de handelszaken in het stadscentrum verdringt,” legt Olivier Willocx, gedelegeerd bestuurder van BECI, uit. De initiatiefnemers rekenen op de medewerking en het enthousiasme van de handelaars om het project uit te voeren. “Wij willen korte metten maken met het beeld van Brussel als saaie stad. We denken eraan om eenmaal per week de winkels van de Nieuwstraat tot acht of negen uur ‘s avonds te laten openen.”

Er zijn goede argumenten voor het project. Sinds de opening van Square komen almaar meer congresgangers naar Brussel. “We weten dat congresgangers per dag gemiddeld 400 euro uitgeven, met inbegrip van de overnachting. Maar als de congresdag achter de rug is, zijn alle winkels gesloten. Het resultaat is dat de congresganger zijn souvenirs en cadeautjes in de luchthaven koopt. Door de winkels langer open te houden kunnen we een stukje van deze uitgaven terug naar Brussel halen.”

De handel stimuleren is niet het enige opzet van de initiatiefnemers: “Het project rond de shopping mall wil de ruimtes boven de winkelpanden een herbestemming geven. Leegstand leidt immers tot een gevoel van onveiligheid. Nieuwe woningen creëren, die bereikbaar zouden zijn vanuit de achterliggende straten, betekent meer sociale controle en een verhoogde veiligheid.”

 

(Gelieve in bijlage een dag- en nachtzicht van het ontwerp “Nieuwstraat” te vinden, copyright architectuurbureau Lowette)

 

-------

BECI (Brussels Enterprises Commerce & Industry) is het samenwerkingsverband tussen de Kamer van Koophandel en het Verbond van Ondernemingen te Brussel. BECI vertegenwoordigt 2/3 van de tewerkstelling in Brussel en telt meer dan 35.000 leden-ondernemingen. BECI verdedigt de individuele en collectieve belangen van Brusselse ondernemingen en biedt hen een uitgebreide waaier van diensten.

Brussels Enterprises Commerce and Industry

Meer informtie :

Roel Veyt
Media coordinator
02 563 68 53 – 0475 43 91 28 – rv@beci.be