Een onderneming overdragen: opdracht volbracht voor Spike

24 januari 2018 om 12:01 | 503 weergaven

Bruno Decamps (links) en Alain Jeanty, de stichters van Spike.

De overdracht van ondernemingen blijft de komende jaren een belangrijk vraagstuk voor de Belgische economie. De volgende tien jaar gaan tienduizenden ondernemingen in andere handen over. Toch onderstrepen we nooit genoeg het belang van een goede voorbereiding bij een overdracht of overname. Om hun eigen overdracht tot een succesverhaal te maken, deden Bruno Decamps en Alain Jeanty een beroep op de Transmission Hub van Beci. Een relaas.

Zin in iets anders

We ontmoetten de nu voormalige eigenaren van het communicatiebureau Spike, Bruno Decamps en Alain Jeanty, in hun aangename kantoren in Ukkel, waar we terugkomen op de verkoop van hun onderneming samen met Erick Thiry, verantwoordelijke voor Beci’s Transmission Hub. Nu bijna 20 jaar geleden richtten deze twee ondernemers Spike op. Ze boekten al snel succes en hun onderneming evolueerde tot een KMO met een tiental werknemers.

Na twee decennia waren Bruno en Alain op zoek naar een nieuwe carrièrewending. Ze besloten toen een koper voor hun onderneming te vinden.

Noodzakelijke begeleiding

Een onderneming overdragen is echter geen lachertje, en ondersteuning krijgen is dan ook van essentieel belang. Onze twee ondernemers deden een beroep op verscheidene gespecialiseerde bedrijven om hen bij te staan. “Het liep telkens op een sisser af,” herinnert Bruno zich. “We ontmoetten slechts weinig potentiële kopers, die bovendien niet aan onze verwachtingen voldeden.”

Op een dag ontvingen Bruno en Alain een uitnodiging van Beci om deel te nemen aan een gesprekspanel van de Transmission Hub. Hoewel wat afgeschrikt door hun eerdere ervaring, besluiten de twee ondernemers hier toch op in te gaan. Alain vertelt: “We beseften heel snel dat de structuur van de Hub volledig voldeed aan de verwachtingen van een KMO als de onze. We maakten een afspraak met Erick Thiry om te zien hoe zijn organisatie ons kon helpen. Omdat we al enige tijd op zoek waren naar een koper, hadden we alle gegevens die nodig waren voor de overdracht al voorbereid en geïmplementeerd. De samenwerking met Beci ging dus optimaal van start.”

 

Snel en efficiënt

Dankzij zijn uitgebreide database beschikt de Transmission Hub over een groot aantal contacten om verkopers en kopers met elkaar te verbinden. Bruno legt uit: “We wilden niet overgenomen worden door een ander bedrijf dat onze activiteiten eenvoudigweg zou hebben opgeslokt. We zochten in plaats daarvan eerder naar iemand die zich in het agentschap zou integreren en de teugels van Spike zou overnemen. Iemand die zou zorgen voor de continuïteit van het team en onze onderneming in een ‘familiale context’ verder zou ontwikkelen. We waren ook op zoek naar een echte manager die toegevoegde waarde kon bieden, bijvoorbeeld op het vlak van human resources management en organisatie. We wilden vanzelfsprekend ook iemand vinden met ervaring in communicatie, onze corebusiness.”

Daar waar anderen gefaald hadden, was de Hub meteen een schot in de roos. “De eerste kandidaat die wij voorgesteld kregen, was de juiste. We konden ons niemand beters inbeelden! De Hub had ons een koper op maat gevonden,” zegt Alain. “Bovendien had de Hub ons ook zeer goed voorbereid op het eerste gesprek met de potentiële overnemer. Bij onze ontmoeting hadden we al een idee van zijn profiel en zin om aan echte besprekingen te beginnen,” voegt Bruno toe.

Het ging daarna erg snel. “Nadat wij had besloten om Spike aan deze kandidaat over te dragen, vertrouwden we de overige stappen toe aan een gespecialiseerde advocaat die Beci ons had  aanbevolen,” aldus Alain. Beide partijen kwamen samen met hun advocaten een bedrag overeen. De advocaten stelden vervolgens de overdrachts- en samenwerkingsovereenkomsten op. Het kostte enige moeite omdat Bruno en Alain elk detail op papier wilden vastleggen. “Dit vervelende en tijdrovende werk bleek uiteindelijk een echte investering voor de toekomst,” legt Bruno uit. “Het is ook belangrijk om het door externe experts te laten doen, omdat een reeks risico’s (waar we niet altijd aan denken) voortkomt uit wat er in de overeenkomst staat.”

 

Begin goed, al goed

Na talrijke vergaderingen, besprekingen en onderhandelingen rondden Bruno en Alain uiteindelijk de verkoop van Spike af. Er is een overgangsperiode voorzien. Alain licht toe: “Voorlopig beheren we alle drie de onderneming, in voorbereiding op de overdracht. Bruno zal het bedrijf over enkele maanden verlaten, zodra alles klaar is. Zelf zal ik me voor Spike blijven inzetten, maar dan eerder in de ontwikkeling van het klantenbestand en de creatieve directie. Ik wilde stoppen met het beheer en terugkeren naar mijn corebusiness. Deelnemen aan de nieuwe richting die de koper met de onderneming wil inslaan, motiveert me. Ik verheug me er ook op samen met een jonger iemand iets nieuws te leren en mijn eigen vaardigheden en ervaring te delen.”

Voor onze twee ondernemers is deze overgangsperiode cruciaal om de koper de mogelijkheid te bieden zich zo goed mogelijk in het bestaande team te integreren, de klanten te leren kennen en de specifieke kenmerken van het bureau te ontdekken. Beiden zijn tevreden met de begeleiding van de Transmission Hub doorheen het volledige proces: “De raad die we van de Transmission Hub kregen, en in het bijzonder van Erick Thiry, heeft ons enorm geholpen. We konden rekenen op een grote beschikbaarheid, een luisterend oor en een uitstekende afstemming van de kandidaat. Het team dat ons begeleidde, was erg enthousiast. Dat deze begeleiding gratis is, betekende voor ons ook een garantie van neutraliteit. We wisten dat de Transmission Hub niet van plan was om verkoopsdruk uit te oefenen om snel een commissie op te strijken,” aldus Bruno.

Beide overdragers geven ook aan dat ze de menselijke begeleiding op prijs stelden. “Dit aspect wordt dikwijls verwaarloosd, terwijl het net doorslaggevend is,” voegt Alain toe. “Je onderneming overdragen is niet gemakkelijk. We hebben Spike 20 jaar geleden vanaf nul opgebouwd. We laten een heel stuk van ons leven achter ons. Je moet je psychologisch op een nieuw leven voorbereiden, terwijl je intensief aan het verkoopproces werkt. Dankzij de Hub begrepen we ook hoe belangrijk het was zich voor te bereiden op de post-overdracht.”

 

 

Delen