Beci opent de Berlijnse deuren voor Brusselse starters

26 januari 2018 om 08:01 | 711 weergaven

D.R.

Groei en internationalisering: een honderdtal Belgische ondernemers onder leiding van Beci, Co.Station en Brussels Creative mochten van de Berlijnse innovatie proeven. Op het menu stonden kansen, kapitaal en vooral: inspiratie.

Welkom aan boord van de Innovation Plane richting Berlijn, de Duitse hoofdstad die bekend staat om haar technologisch ecosysteem. Na Parijs een paar maanden geleden, begon een honderdtal Brusselse ondernemers uit meer dan 60 organisaties aan een inspirerende reis vol verrijkende ontmoetingen. De aanwezigheid van Marc Decorte, Beci’s nieuwe voorzitter, gaf een sterk signaal voor de groei en de internationalisering van starters.

De afgelopen jaren heeft een groeiend aantal van die startende bedrijven de Duitse hoofdstad in de schijnwerpers gezet: namen als HelloFresh, Delivery Hero, Zalando of BillPay, de Europese PayPal die begin 2017 verkocht werd voor 75 miljoen dollar.

“Berlijn is in drie woorden te vatten: tech, party and governement,” vertelt  Hugo Amsellen, directeur van The Family in Berlijn, die onze Belgische ondernemers verwelkomde.

Ongeveer 20% van de economische groei in de Duitse hoofdstad zou uit de digitale economie voortvloeien.

Het Berlijnse ecosysteem wordt vormgegeven door de technologie-industrie en is nogal gedecentraliseerd. Particuliere initiatieven kregen voorrang op overheidssteun, ook wanneer de Staat geen moeite spaart om de economische structuur te ondersteunen. Evenveel interessante mogelijkheden voor onze Brusselse starters.

Fasttrack

Dankzij haar betaalbare huurprijzen, een levensstijl die klassieke cultuur combineert met alternatieve muziek en een open werkvisumbeleid trekt Berlijn steeds meer buitenlandse ondernemers en talent aan. Dagelijks transiteren er bijvoorbeeld zo’n 60.000 Israëli’s in Berlijn. En de hoofdstad verwelkomt gemiddeld 48.000 nieuwe inwoners per jaar.

De Brusselse ondernemers hadden de keuze tussen drie hoofdthema’s: kringloopeconomie, schaalvergroting en AI/Mobiliteit. Ze werden verwelkomd door de Duitse Kamer van Koophandel, de Eurefcampus, Google, The Family, enz., en eindigden in de Belgische ambassade in Berlijn. “Dankzij deze reis heb ik in zeer korte tijd heel wat interessante mensen ontmoet die deuren zullen openen. Het is een soort fasttrack die ons zeker enkele maanden zal besparen,” aldus Matthieu Leroy, mede-oprichter en CEO van Strata.

Daar waar Londen ‘the place for money’ is, geldt Berlijn een echte poort naar Europa en wordt ze meestal gepresenteerd als de ideale markt om er zijn activiteiten te vestigen. De stad dankt veel van haar internationale reputatie aan een van haar kroonjuwelen: Rocket Internet. De groep, die startende bedrijven creëert door de succesvolle concepten van het Amerikaanse internet te kopiëren, realiseerde in 2014 zijn beursintroductie en blijft de groei van het ecosysteem stimuleren – hij haalde in 2016 nog eens $1 miljard op.

“Rocket Internet heeft Berlijn gevormd door veel mensen uit de technologie-industrie aan te trekken,” meent Hugo Amsellen.

De afgelopen twee jaar hebben zich in de hoofdstad een vijftiental risicokapitaalaanbieders gevestigd (DN Capital, DST Capital, Index Ventures …). Ongeveer 77% van de risicokapitaalrondes in Duitsland worden uitgevoerd ten behoeve van startende ondernemingen in Berlijn. Maar ook andere steden, zoals Frankfurt (koploper op het gebied van fintech) of München (mobiliteit en automobielindustrie) doen het goed.

Toch blijft Berlijn ongetwijfeld het zwaartepunt van het Duitse digitale ecosysteem. De stad biedt alle goede ingrediënten voor een succesvol ecosysteem: talent, kapitaal, private en publieke initiatieven, infrastructuur en bovenal een beweging die vanuit de basis komt. Genoeg om innovatie bij onze Brusselse starters te stimuleren en hen te ondersteunen in hun ontwikkelingsproces in het buitenland en meer specifiek: op de Duitse markt.

Delen