Achterstallige betalingen en wanbetaling: het slechte voorbeeld van de overheden!

9 maart 2018 om 11:03 | 585 weergaven

©Thinkstock

Hoe kan de politieke wereld de ondernemingen helpen groeien, rekruteren en zich ontwikkelen? Wel, door nu eerst korte metten te maken met de abnormaal lange betalingstermijnen die de overheidsdiensten hanteren tegenover leveranciers! We zouden ons al een stuk beter voelen! Op die manier zouden talloze ondernemers hachelijke liquiditeitsproblemen vermijden. Dezelfde openbare diensten die soms zeer zware boetes opleggen aan burgers of organisaties die iets te laat reageren, veroorloven zich vlakaf schandalige betalingsachterstanden met hun leveranciers. En dan hebben we het nog niet over flagrante wanbetaling bij grootschalige contracten, met als gevolg dat de leverancier (dood)gewoon overkop gaat …

Dit zijn harde feiten. Gevestigde, ervaren bedrijven met een goed gevuld orderboekje gaan failliet omdat een klant van de overheid zich oneerlijk gedraagt of zich schuldig maakt aan wanbeheer of oneerlijke streken of knoeierijen. Overdreven? In geen geval!

Wees dus uiterst voorzichtig met de clausules van de overeenkomst. Voorzie een haalbare timing en zeer duidelijke betalingsmodaliteiten. Zorg verder voor ruime financiële reserves, breng verscheidenheid in uw klantenportfolio en wees niet te afhankelijk van een of andere grote opdracht.

 

Wil ook u getuigen van een verbijsterende situatie of een onrechtvaardige beslissing in uw carrière als ondernemer? Contacteer ons via press@beci.be of bel de redactie op: 02 643 78 44.

 

Delen