5 tips om – dankzij uw website – te exporteren

13 april 2018 om 13:04 | 555 weergaven

©Thinkstock

Internationale openheid effent vanzelfsprekend de weg naar een sterkere groei van de onderneming. Denkt u aan een virtuele vitrine of aan een webshop? In beide gevallen verdient uw aanwezigheid op buitenlandse markten een grondige voorbereiding. Hier vindt u vijf praktische tips voor een succesvolle internationalisering.

 

U kunt er niet omheen: u moet internationaal actief zijn om uw bedrijf zichtbaarder te maken en vooral om een webshop te lanceren. Nu, succes op de buitenlandse markten valt niet te rijmen met improvisatie. De te leveren inspanningen zijn trouwens aanzienlijk. Maar met de vijf stappen hieronder bent u al goed op weg.

1.    Ken jezelf!

Analyseer eerst uw eigen onderneming en ga na of u over de nodige hulpmiddelen en infrastructuur beschikt om internationale activiteiten op gang te brengen. U dient namelijk van meet af aan degelijke en schaalbare tools te implementeren. Ken ook uw klanten. Met een oplossing als Google Analytics analyseert u waar uw klanten vandaan komen en bepaalt u welke landen uw best eerst aanpakt. U weet dat de vertaling van een website redelijk duur uitvalt en dat een vertaalde inhoud zonder aanpassing aan de lokale klanten op zich niet volstaat (onder andere wegens de culturele eigenheden). Waarom zou u dus niet met een Engelse versie beginnen? Deze taal is redelijk universeel. En wat betreft de adaptatie aan de lokale situatie: vergeet niet na te gaan of uw website de lokale fiscale en juridische regelgeving op het gebied van e-commerce naleeft – zelfs binnen de Europese Unie.

2.    Stel een nauwgezet communicatieplan op

Uw onderneming is wellicht (nog) niet gekend in de landen waar u activiteiten wenst te ontwikkelen. De communicatie van de website moet dus afgestemd zijn op de mentaliteit van de betrokken landen. Zorg voor bekendheid via de lokale communicatiemedia, want mentaliteiten en cultuur zijn daar soms heel anders. Een hulpmiddel als Google Adwords is vrij klassiek om bekendheid te bevorderen, maar hou ook rekening met kanalen als sociale media, mailings, blogs enz. En wat de concurrenten doen, houdt u best eveneens in de gaten!

3.    Kies voor nabijheid

Het ontwerp en het browsen op uw website moeten aangepast zijn aan de gewoonten van de lokale internetgebruikers, zeker in landen als de Verenigde Staten of China. Hou bovendien rekening met de betalingsgewoonten (bankoverschrijvingen in Duitsland of in Nederland, bijvoorbeeld) of de leveringsmethoden (u werkt best samen met de marktleiders voor de levering van pakjes in Zuid-Amerika). Laat uw website hosten in het land dat u wilt benaderen: dat vergemakkelijkt de SEO (search engine optimization). Doe trouwens een beroep op SEO specialist en kies desnoods voor een betalende vermelding. En wat de domeinnaam betreft, geeft u liefst de voorkeur aan een universele benaming.

4.    Vergeet de smartphone niet

Amper 25% van de Belgische websites is aangepast aan mobiele toestellen. De pijlsnelle ontwikkeling van smartphones en tabletten duidt op de noodzaak om moderne websites voor deze technologieën toegankelijk te maken. Dit vereist een aangepaste navigatie (een flinke uitdaging gezien de veelheid aan apparaten en besturingssystemen, die bovendien een constante evolutie doorstaan). De consument zal nu eenmaal meer geneigd zijn op een gebruiksvriendelijke ‘mobiele’ website te kopen. En nog even een tip: voorzie een aangepaste toegang voor slechtzienden.

5.    Vraag steun!

Wist u dat u in België, afhankelijk van het gewest (Brussel, Vlaanderen en Wallonië), premies en subsidies kunt krijgen voor de creatie van een informatieve website of een webshop? impulse.brussels, Brussels Invest & Export, Flanders Investment & Trade, de Awex (Agence wallonne à l’exportation) en Digital Wallonia (de vroegere AWT) staan tot uw beschikking om na te gaan of uw project in aanmerking komt voor steun. Deze bijstand kan financieel zijn, maar ook de vorm aannemen van advies en begeleiding.

 

Delen