Kunnen Belgische starters de wereld veroveren?

25 mei 2018 om 09:05 | 452 weergaven

©Thinkstock

Het antwoord op die vraag lijkt vrij twijfelachtig. In de eerste helft van 2017 steeg het aantal nieuwe starters in Vlaanderen (5,4%), Wallonië (7%) en Brussel (4,3%). Toch blijven onze internationale groeiambities laag.

Deloitte en Vlerick Business School concluderen in ‘Rising Star Monitor’ dat 50 procent mikt op groei. Dat betekent dat de andere helft dat niet van plan is. Dat is alarmerend, want voor vele bedrijven is de Belgische markt te klein om te kunnen overleven.

En de ondernemingen die wel willen groeien, zijn niet altijd van plan dit aan een zeer snel tempo te doen. Een andere belangrijke vaststelling is dat oprichters vaak geen degelijke aandelenovereenkomsten uitwerken. Dat is nochtans cruciaal als je weet dat een op de vier oprichters zijn bedrijf verlaat binnen de eerste drie jaar. Voor een snellere groei moeten bedrijven met groeipotentieel meer aandacht besteden aan een professioneler aanwervingsproces en hun bestaande werknemers meer feedback geven en duidelijkere loopbaanperspectieven bieden.

België kent een dynamische start-upscene, maar het beste moet nog komen », oordeelt Sam Sluismans, Partner Strategy & Innovation bij Deloitte Private. De voorbije jaren is het ecosysteem veel volwassener geworden en zijn er diverse nieuwe investeringsfondsen opgericht. Bovendien is de academische en de researchomgeving van wereldklasse en ondersteunt de overheid starters aan de hand van verschillende maatregelen. We zien dat heel wat starters beschikken over fantastische teams, schitterende technologie en de juiste investeerders. We kijken er dan ook naar uit om hen de wereld te zien veroveren.

Heel wat Belgische ondernemingen hebben een groot groeipotentieel, maar de meeste hebben een gebrek aan ambitie », aldus Veroniek Collewaert, professor Ondernemerschap bij Vlerick Business School. “Ze blijven liever klein en willen de komende vijf jaar maximaal twee nieuwe werknemers aanwerven, zodat ze hun bedrijf de baas blijven. Het goede nieuws is dat het aantal scale-ups wel gestegen is van 38 procent vorig jaar naar 44 dit jaar. Het gaat de goede richting uit, maar Belgische oprichters moeten aangemoedigd worden om de lat hoger te leggen”.

De Rising Star Monitor bevroeg 152 jonge Belgische bedrijven met groeipotentieel tussen maart en mei 2017 en verzamelde zo gegevens van 300 oprichters. Het onderzoek maakt deel uit van Entrepreneurship 2.0. Met dit initiatief willen Vlerick Business School en Deloitte Belgium belangrijke kennis opdoen over de voornaamste moeilijkheden waar jonge bedrijven met groeipotentieel in ons land mee kampen.

Informatie: www.vlerick.com/risingstarmonitor

Delen