BioGourMed: Spaans en bio

5 juni 2018 om 07:06 | 516 weergaven

V.R.

De in 2016 opgerichte BioGourMed biedt een assortiment Spaanse bioproducten waarvan ze in Brussel en Wallonië de distributie verzekert via een twintigtal biowinkelketens.

 

De trend blijft maar toenemen: bio is steeds sterker aanwezig in het koopgedrag van de consument. Dit geldt zowel in de biowinkels en -ketens als in de grootdistributie. Het bio-aanbod neemt jaar na jaar toe. VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, stelt in een studie vast dat de uitgaven voor biovoeding in België fors stijgen en sinds 2008 meer dan verdubbeld zijn. Verleden jaar stegen ze met 6%. Negen Belgen op tien kopen minstens één keer per jaar een bioproduct en 11% van de gezinnen koopt wekelijks bio. De verse bioproducten vertegenwoordigen een marktaandeel van 3,2%.

Omdat de vraag naar bio in België, zoals in heel wat andere Europese landen trouwens, blijft stijgen, kan de productie in ons land niet volgen. Vandaar de oprichting van de firma BioGourMed. Ze speelt op deze vraag in en promoot bioproducten uit Spanje en Portugal. De drie vennoten zijn van Spaanse afkomst: Santiago Blasco, Leyre Monreal en Ramón Jíménez beslisten in 2016 hun kans te wagen, met de oprichting van BioGourMed in Brussel. “Weinig mensen weten dat Spanje de grootste producent van bioproducten van Europa is”, verklapt Ramón Jíménez. “Het land beschikt over ruim twee miljoen hectare voor biolandbouw (70.000 in België) en ongeveer 40.000 gecertificeerde bio professionals. De Spaanse biosector exporteert steeds meer, mede omdat de consumptie ter plaatse er minder sterk is ontwikkeld dan in het noorden van Europa.”

V.R. Santiago Blasco, CEO van BioGourMed.

BioGourMed tracht Spaanse en Portugese producten in te voeren die niet met Belgische producten concurreren: zuiders fruit (citrusvruchten, advocaat, droog fruit …), Spaanse vleeswaren (Spaanse ham, Serrano ham, chorizo …), extra olijfolie van eerste persing, visconserven en sommige groenten (piquillo pepers, artisjokken …), wijnen, sangria en andere producten als voorbereide paella of gazpacho. BioGourMed biedt bovendien een aantal Portugese producten aan, onder andere uit het biogebied van Idanha-a-nova.

Voor de consument is het verband tussen Spanje en bio verre van duidelijk. Bovendien kampt het land ook met een imagoprobleem en een ontoereikend marketing- en verkoopbeleid ten opzichte van Italiaanse of Franse producten. “Wij wensen deze tekorten goed te maken met een kwaliteitsvol aanbod van producten voor directe verkoop”, verklaart Ramón Jíménez. “Zo kunt u hier in België sinaasappelen kopen die amper een paar dagen vroeger in Spanje werden geplukt. Op onze – weliswaar beperkte – schaal werken wij volledig in de richting van duurzame ontwikkeling. Wij besteden dus niet alleen aandacht aan het milieu, maar ook aan sociale en maatschappelijke aspecten.”

BioGourMed verdeelt zijn producten in meer dan 20 biowinkelketens, van Färm tot en met de kleine zelfstandige biowinkel. De activiteiten focussen momenteel op Brussel en Wallonië, met plannen om zich binnenkort ook in Vlaanderen te ontplooien. Het bedrijf overweegt bovendien andere opkomende markten, zoals China, dat zich hoe langer hoe meer voor bio interesseert.

Maar in afwachting blijft BioGourMed zich verder in België ontwikkelen, bij voorkeur via kleine, goed lokaal gevestigde winkelketens die volgens dezelfde opvattingen functioneren als de Spaanse oprichters. BioGourMed gaat flinke groeiuitzichten tegemoet, zeker omdat de onderneming momenteel slechts in Brussel en in het zuiden van het land aanwezig is. De sterkste groei in bio-uitgaven is echter in Vlaanderen te vinden: 11% tussen 2016 en 2017, tegen 8% in Wallonië.

 

Delen