Het culturele aanbod, de charme van Brussel

13 juni 2018 om 12:06 | 594 weergaven

KBC Brussels is een van de partners van de Ommegang.©Belga

Brussel onderscheidt zich door haar overvloedig en verscheiden cultuuraanbod, dat zelfs als uitzonderlijk mag worden bestempeld voor een stad van deze omvang. Dit vloeit natuurlijk voort uit haar veelzijdigheid en het nooit aflatende werk van de culturele spelers. In samenwerking met Brussels Life, wilde Brussel Metropool dit aanbod voor het voetlicht brengen, als een verrijking voor alle Brusselaars, een troef voor de stad en zelfs een opportuniteit voor ondernemingen.

 

 

Waar hebben we het over?

De cultuur van Brussel is op zich al tweeledig, tegelijk Vlaams en Franstalig. Deze eigenheid ontstond ergens in de 15e eeuw, misschien zelfs vroeger. Tegelijk is de hoofdstad van Europa vandaag een van de meest multiculturele steden ter wereld, de tweetalige identiteit ten spijt. De cultuur ontwikkelt zich in zoveel richtingen als er buitenlandse invloeden zijn.

Het Brusselse Gewest nadert de 1,2 miljoen inwoners, van wie 30%[1] van buitenlandse afkomst. Om in te gaan op de verwachtingen van deze steeds groeiende bevolking en uiting te geven aan alle bestaande culturen, beschikt Brussel-Stad over acht musea, negen cultuurcentra en twaalf schouwburgen en schouwspelzalen, naast een hele resem privé gelegenheden en kunstgalerijen, waarvan sommige door Brussel-Stad worden gesubsidieerd. En over het ganse Gewest beschikt Brussel over meer dan 200 openbare en privé musea, kunstcentra en galerijen.

De artistieke creatie en de tentoonstellingen in Brussel zijn in gans Europa beroemd. En dan hebben we het nog niet over een aantal kunstenaren en artiesten van wie de namen niet weg te denken zijn van onze stad: Hergé, Peyo, Victor Horta, René Magritte, Amélie Nothomb, Jacques Brel, Stromae… Al deze elementen dragen bij tot de culturele weelde van Brussel, veel ruimer dan de beperkte oppervlakte van de stad, zeker vergeleken met andere grote Europese steden.

Het ING Art Center verwelkomde verleden jaar een retrospectieve over Christo en Jeanne-Claude. ©Belga

De Brusselse cultuur promoten

Brussel incasseerde zware klappen tijdens de tragische evenementen van 2015 en 2016. Haar imago leed hieronder, met negatieve gevolgen voor de toeristische en culturele activiteiten. Ondertussen herstelde de stad.

Visit.brussels, het overheidsorgaan belast met de promotie van de stad, ging samenwerken met musea, bars en restaurants voor de lancering van een kortingkaart van bepaalde duur. De ‘Brussels Card’ is namelijk 24, 48 of 72 uur geldig. Ze geeft toegang tot 39 deelnemende musea en geeft recht op talrijke kortingen op attracties, rondleidingen, bars, chocoladewinkels en boekhandels. Hetzelfde orgaan lanceerde begin maart ‘Spot.brussels’, de eerste online gids en cataloog waarmee u detailinformatie krijgt over alle zalen en culturele plekken op het Brusselse grondgebied. Spots.brussels informeert over de beschikbaarheid en de praktische gegevens van alle schouwspelzalen, zowel openbaar als privé. Ideaal voor ondernemingen of mensen die een voordracht of een event in Brussel willen organiseren.

Anderzijds zetten burgerinitiatieven zich via video en digitale tools in voor de promotie van muziek en Brusselse gelegenheden. Zo bijvoorbeeld ‘Bruxelles ma belle’, die (nieuwe) talenten wil bekendmaken en ze in ongewone plaatsen in Brussel doen optreden. Gelegenheden als L’Archiduc, Mini-Europe, het Centraal Station en het Stripmuseum hebben al deelgenomen, met Belgische artiesten als Girls in Hawaii, Sharko, Noa Moon…

 

De betoverende charme van ondernemingen

Het culturele aanbod draagt aanzienlijk bij tot het aantrekkingsvermogen en de charme van sommige sectoren. Als u bijvoorbeeld actief bent in toerisme of als zaakvoerder van een restaurant, kan een samenwerkingsverband met een nabijgelegen culturele gelegenheid een commerciële troef betekenen voor uw onderneming.

Voorbeeld hiervan is het Théâtre de Poche, in het Ter Kamerenbos, dat is gaan samenwerken met de Brasserie de la Patinoire om gecombineerde formules toneel + restaurant aan te bieden. De klanten kunnen dezelfde avond van een dineetje en een toneelstuk genieten, voor een vaste prijs.

De vzw Un Soir… Un Grain, die de ‘Be Film Festival’ en de ‘Brussels Short Film Festival’ organiseert, ontwikkelde citytrips in Brussel waarmee buitenlandse toeristen tegelijk de stad en een festival beleven. De vzw werkt samen met een Brussels hotel en Belgisch biermerk om toeristen een tweedaagse citytrip aan te bieden met ontbijt en proeven van Belgische bieren.

Ook als u een meer verkoopgerichte sector actief bent, zijn Brussel en haar cultureel aanbod mooie argumenten om niet-Brusselse en buitenlandse medewerkers aan te trekken.

Sommige ondernemingen stelden hun expertise ter beschikking van de culturele sector. Dat is het geval voor UTick, die een ticketing software ‘in the cloud’ ontwikkelde in functie van de behoeften van de klanten. De onderneming specialiseerde zich in tickets voor culturele gelegenheden. Alle verkoop gebeurt online via een specifiek platform, met een interface die volledig werd aangepast aan het imago van de betrokken culturele gelegenheid. UTick overtuigde al heel wat spelers in de Brusselse culturele sector, waaronder het Théâtre de la Toison d’Or, het Centre Culturel Bruegel, het Propulse festival en vele andere!

Brussel staat bekend voor haar evenementen: hier het Brussels Summer Festival. ©Belga

 

Culturele sponsoring?

De culturele spelers zoeken permanent naar financiële steun. Als u, als ondernemer, een culturele activiteit wenst te ondersteunen, overweeg dan culturele sponsoring! Meestal geeft de culturele sector veel zichtbaarheid aan zijn sponsors. De Bank Delen steunt bijvoorbeeld de internationale kunstbeurs Brafa. Ethias sponsort de Brussels Summer Festival. KBC Brussels treedt op als partner van de Ommegang. Thalys en Brussels Airlines steunen het Banad Art Nouveau/Art Deco festival … En dan is er nog ING, die op het Koningsplein zijn eigen Art Center runt.

 

Wat de betrokken spelers ervan denken

Wij ontmoetten Léa Lambert, communicatieverantwoordelijke van het in de Marollen gevestigde en door de Stad Brussel gefinancierde Centre Culturel Bruegel. Zij beschouwt cultuur als een toegangspoort om Brussel te ontdekken, en tegelijk als een werkelijke troef voor de ondernemingen die in de hoofdstad zijn gevestigd.

Het Centre Culturel Bruegel ontvangt veel aanvragen van ondernemingen die het pand privé wensen te gebruiken voor corporate events, team buildings, creatieve workshops enz. Het centrum organiseert namelijk team buildings die rekening houden met het cultuuraanbod. Zo bijvoorbeeld een bezoek van de lopende tentoonstelling, de geschiedenis van het pand of creatieve workshops onder de vorm van verbale duels, in samenwerking met de Ligue d’Impro.

Het Bruegel team werkt samen met handelaars uit de wijk tijdens evenementen als de Muziekfeest. Dankzij de burenhulp en de zichtbaarheid van alle lokale spelers krijgen de bezoekers een zeer volledig aanbod en ontdekken ze de wijk integraal.

Brussel is een uiterst aantrekkelijke stad door haar geschiedkundige achtergrond, haar multiculturaliteit en eigenheid van haar inwoners. Het culturele aanbod en de bijdragen hiertoe van Brusselse spelers uit allerlei sectoren, getuigen van het menselijke en economische dynamisme. Een troef om zowel op het werk als privé maximaal in te zetten.

 

 

 

[1] Bron : Visit.Brussels https://visit.brussels/nl/article/Brussel-in-cijfers

Delen