Welke netwerken kies ik voor mijn bedrijf?

Door 13 juni 2018 om 09:06 | 278 weergaven

Op het internet ontstaan steeds meer sociale media … en sommige ondernemers raken de kluts kwijt.

 

De integratie van een sociaal netwerk in uw communicatiebeleid improviseert u liefst niet. Waar het om gaat? Bekendheid verwerven, leads genereren, zoveel mogelijk bezoekers naar uw webpage lokken, de loyaliteit van uw publiek verbeteren… Kortom, allemaal marketing doelstellingen die een goede kennis vereisen van elk netwerk, om de resultaten steeds op te krikken. De vraag is welke keuzes u best maakt om de verwachte resultaten te bereiken.

 

Facebook: meer bekendheid

Facebook is nummer één van de sociale netwerken. Het platform is een ‘must’ om duurzame relaties te ontwikkelen, een gemeenschap samen te stellen en nieuwe klanten te vinden.

De troeven: betaalbare reclamecampagnes, met functies om de doelgroep heel nauwkeurig te definiëren.

De mindere kantjes: negatieve commentaar waarmee u best leert omgaan. Niet gesponsorde publicaties die uw followers dan ook niet zien.

Tip: stel vragen om de verwachtingen van uw publiek te begrijpen en uw businessstrategie daarop af te stemmen.

LinkedIn: uw reputatie als deskundige

Geloofwaardigheid, e-reputation, prospectie … De ondernemingen kunnen vandaag niet meer zonder LinkedIn.

De troeven: B2B relaties ontwikkelen. Op de hoogte blijven van het nieuws in de sector. Informatie verkrijgen over de concurrenten.

De mindere kantjes: de betalende opties. Publicaties die niet kunnen worden gewijzigd. Beperkte interactiemogelijkheden.

Tip: steun op uw rechtstreekse relaties (de mensen met wie u direct bent verbonden) om uw netwerk uit te breiden. Voeg er de professionals aan toe die u tijdens meetings en conferenties hebt ontmoet.

 

Instagram: haal het maximum uit uw imago

Instagram is de partner van uw visuele identiteit. Het netwerk dient vooral om beelden uit te wisselen en is dus nuttig als uw marketingbeleid gericht is op een publiek tussen 18 en 35 jaar.

De troeven: meer inzet van de gebruikers dan op de andere sociale media. Een sterk groeiend publiek.

De mindere kantjes: inhoud dat moeilijk vanuit een computer kan worden gepubliceerd. Heel weinig statistieken over de werkelijke prestaties.

Tips: drie regels naleven: verzorgde visuals, voorrang aan emotie en de klemtoon op nabijheid.

 

Twitter: steeds op de hoogte van wat in de sector omgaat

Met zijn 280 tekens is het blauwe vogeltje erin geslaagd de media en de PR managers te overtuigen. In luttele seconden bent u op de hoogte van de jongste informatie.

De troeven: via Twitter volgen de bedrijven de actualiteit in hun sector en houden ze hun e-reputation in de gaten.

De mindere kantjes: het gevaar van ‘Bad Buzz’. Het massale verkeer van informatie binnen een korte tijdspanne kan de onderneming schade berokkenen wanneer de pers minder positieve informatie overneemt.

Tips: Abonneer u op de ‘notificaties’ om geen belangrijk nieuws te missen. Creëer lijsten om de accounts die u volgt te rangschikken.

 

Hoe kiest u het meest relevante netwerk voor uw activiteit? Beantwoord deze drie vragen: 1) Wat beoog ik voornamelijk (bekendheid, netwerking, de identiteit van een merk, conversie)? 2) Wat is mijn doelgroep? En 3) Welk budget ben ik bereid aan deze doelstellingen toe te kennen en beschik ik intern over de nodige resources om dit aan te kunnen (communicatie, grafische vaardigheden, techniek)?

 

 

 

 

 

Delen