In Brussel haalt de fiets de auto in

Door Johan Debière  - 28 augustus 2018 om 13:08 | 923 weergaven

Letterlijk, figuurlijk en geleidelijk haalt de fiets de achterstand in die hij op de auto had. Da’s prima nieuws voor de luchtkwaliteit in Brussel, de concurrentiekracht van bedrijven en het goede humeur van fietsende werknemers. De fiets waagt zich nu zelfs aan containervervoer van colli.

Langzaam maar zeker boekt de fiets vooruitgang in Brussel. Hij krijgt eindelijk op alle vlakken steun. Denk maar aan de initiatieven van minister van Mobiliteit Pascal Smet, het lobbyen van organisaties als Pro-Vélo of de initiatieven van Beci om haar leden warm te maken voor de voordelen van fietsen.

De uitspraken van Michel Lagasse, oprichter en CEO van C-Tec Leasing en Bike Square, spreken boekdelen over de paradigmaverschuiving in personenvervoer: “Wij beheren fietsparken voor bedrijven als Athlon of Belfius. Beide ondernemingen zijn namelijk attent op de rol die de fiets kan spelen in een “mobiliteitsbeleid”. En aan wie een zeer goede fiets zoekt voor een voordelige prijs, bieden wij sinds kort directiefietsen. Zij hebben amper enkele honderden kilometers op de teller en zijn in perfecte staat dankzij de onderhoudsprogramma’s van onze teams.” Michel Lagasse verklaart het groeiende succes van de fiets in de bedrijfswereld uiteraard door de verkeer- en parkeerproblemen, maar ook door initiatieven die een steentje bijdragen, zoals het Mobiliteitsplan dat de federale overheid, onlangs.

Michel Lagasse merkt dit succes vooral op in Brussel, in de Rand en in Vlaanderen. Elders valt nog bitter weinig te bespeuren. “Persoonlijk stel ik geen noemenswaardige evolutie vast in Namen en Luik”, betreurt de topman van C-Tec. Hij blijft echter positief: “Dit betekent dat ons daar nog een enorm potentieel te wachten staat.”

Bike Brussels

Welke aanpak hanteren Brussel-Hoofdstad en Vlaanderen? “Moeilijke vraag”, antwoordt Étienne Bertrand, de aan de wieg stond van Bike Brussels, een beurs die nu al twee jaar doorgaat in Tour & Taxis en eerder gewijd is aan de mobiliteit dankzij de fiets dan aan de fiets zelf: “Als u Bike Brussels bezoekt, vindt u daar niet het hele gamma fietsen die de markt aanbiedt. Wel bijna uitsluitend elektrische, vouw- en bakfietsen”, legt de organisator van het evenement uit. Étienne Bertrand paste trouwens dezelfde formule in Vlaanderen toe, op Bike Flanders, een event voor dagelijkse fietsers dat in Gent voor de eerste keer plaatsvond, in april dit jaar. Met deze formule nam hij een risico: afstappen van een beurs voor liefhebbers en zondagsfietsers en eerder nuchter focussen op een aanbod voor iedereen, zowel particulier als bedrijf. Daarom gelooft de oprichter van Bike Brussels en Bike Flanders dat hij zijn bijdrage heeft geleverd aan de doorbraak van de fiets als essentieel onderdeel van de mobiliteitsmix, zowel bij potentiële gebruikers als bij politici, “zoals 20 jaar geleden, toen ik de beurs Bois & Habitat lanceerde, wanneer nog niemand houten huizen bouwde”.

Ahooga: een vouwwonder ‘designed in Brussels’

Een vlotter fietsverkeer in Brussel is een prima initiatief. En die fietsen hier ook maken, is nog beter… Dat was de uitdaging die Ahooga aanging met een elektrisch vouwmodel dat zowel in Brussel als in het buitenland heel wat succes kende: “Sinds de lancering van Ahooga verkochten wij 500 fietsen in het eerste jaar, 1.000 in het tweede jaar en zitten we rond de 800 voor dit jaar. Een voorlopig totaal van 2.300, vooral in de stedelijke gebieden van België, Frankrijk en Duitsland,” legt Philippe Lefrancq, medeoprichter van Ahooga, uit. Om deze prachtige elektrische vouwfiets, geheel ontworpen in België en hier ook deels gemonteerd, op de markt te brengen, vertrouwt Ahooga op de multi-channel: “We hebben een eigen showroom, een online winkel en een netwerk van dealers: zelfstandige fietsenwinkels. Wij wilden mensen zachtjes laten overstappen van de bedrijfswagen naar een ander vervoermiddel. Ze zouden bijvoorbeeld een grote auto kunnen inruilen voor een kleinere, met daarbij een vouwfiets als Ahooga. Dat is precies het concept van onze fiets. Hij is licht en gemakkelijk te hanteren. Wie zijn eindbestemming met de auto benadert, kan op die manier de laatste kilometers fietsen, waar de auto moeilijker passeert. We geven toe dat dit niet zo voor de hand liggend is als we ons hadden voorgesteld, maar we hebben toch al een mooie B2B-cliëntèle bereikt: een honderdtal KMO’s en grotere bedrijven.”

 

Philippe Lefrancq (links) en Frédéric Mertens, de oprichters van Ahooga.

Philippe Lefrancq (links) en Frédéric Mertens, de oprichters van Ahooga.

Een markt die dagelijks uitbreidt

Wat vindt Philippe Lefrancq van nieuwe diensten als elektrische fietsen in zelfbediening? “We zien dit als een ontluikende markt, niet als een bedreiging. Hierdoor zullen meer mensen gaan fietsen. Hun behoeften zullen waarschijnlijk door werk en gezin veranderen. En vroeg of laat zullen kennis maken met Ahooga…”

Welke factoren zouden meer bedrijven warm maken voor de fiets? “Het succes van de bedrijfswagen is in België te danken aan het belastingvoordeel. Ik vrees dat dit belastingvoordeel ook de enige manier zal zijn om meer mensen op de fiets te krijgen”, analyseert Philippe Lefrancq. “De bedrijfswagen was voor de onderneming een goedkope manier om medewerkers te belonen. Alternatieve vervoermiddelen kunnen op dezelfde manier bij werkgevers en werknemers worden gepromoot.” Een fietstoelage? “Ja, maar ook andere elementen moeten de fiets bevorderen. De werkgever moet er eveneens een voordeel uit halen. Vandaar het belang van 120% aftrekbaarheid. En ik vind dat de bedrijfsfiets voldoende zichtbaarheid moet krijgen bij aanwervingen. Het zou goed zijn als de fiets in alle mogelijke leaseformules duidelijk aan bod kwam, als leasingmaatschappijen de verschillende mogelijkheden in deze niche duidelijk promootten, met online catalogi bijvoorbeeld, zoals ze dat ook voor auto’s doen.”

115.000 leveringen met de fiets tegen 2020

Ook interessant en bijzonder veelbelovend: het goederenvervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit is het actieterrein van Philippe Lovens via de Brusselse goederenbezorgingscoöperatie Urbike, en Bcklt, een living lab die Innoviris selecteerde in het kader van de projectoproep Test-it Smart Mobility Challenge. Naast de 500 ton CO2 uitstoot vermeden door het gebruik van vrachtfietsen voor levering in containers, zouden er nagenoeg 17 banen ontstaan volgens een model waarin reeds aanwezige bezorgers, zoals Hush Rush of Molenbike, inspraak zouden krijgen, mochten ze deelnemen aan het project. Dit zou tegenstanders van de Uber-aanpak moeten geruststellen…

Informatie:

  • https://www.bikebrussels.be
  • https://www.ahooga.bike
  • https://urbike.be

Fietstoelage

Tegen een maximumtarief van 0,23 euro per afgelegde kilometer om van huis naar het werk te rijden, en in het geval van een rit van 10 kilometer zowel voor de heen- als de terugreis (ongeveer 1u15 tot 1u30 voor de heen- en terugreis), kan een werknemer die dagelijks naar het werk fietst, van zijn werkgever een kleine volledig belastingvrije bonus van duizend euro ontvangen. Een ander interessant element, vooral voor pendelaars: de fietstoelage kan gecombineerd worden met de werkgeversbijdrage aan de openbaar-vervoerpas. Het is echter niet mogelijk om de interventie “fiets” en de interventie “openbaar vervoer” te combineren voor dezelfde reis. Dit betekent dat beide elkaar moeten aanvullen: je begint de reis per trein, bus en/of tram en legt de laatste kilometers bijvoorbeeld af met de vouwfiets die je in het openbaar vervoer hebt meegenomen.

 

 

Delen