Wat leeft op de brusselse kantorenmarkt?

4 september 2018 om 09:09 | 210 weergaven

© Shutterstuck

[Co-productie]

In de Brusselse periferie is er een groeiende nood aan recente kantoorgebouwen. Aan welke aspecten hechten bedrijven belang in hun zoektocht naar een nieuwe locatie voor kantoren?

Structura.biz, expert in bedrijfsvastgoed, deed een marktonderzoek van de kantorenmarkt in de periferie rond Brussel. Profiel van de ondervraagden: 150 bedrijfsleiders uit de Brusselse Rand. Er werd rekening gehouden met de grootte van het bedrijf (vanaf 10 medewerkers). Van de 150 ondervraagden is 61% huurder, 39% eigenaar.

Naast prijs (22%) en de bereikbaarheid met wagen (19%), spelen imago & visibiliteit (12%) een belangrijke rol bij de zoektocht naar een nieuwe locatie. Ook de duurzaamheid van het gebouw (11%) staat in de top 5 van zoekcriteria. Bovendien houdt men de leeftijd van het gebouw (12%) in het achterhoofd: men gaat vooral op zoek naar recente kantoren. Dit is geen sinecure in de periferie, meent Structura.Biz, aangezien er in die regio weinig nieuwbouw op de markt is.

Hoe kunnen eigenaars van bestaande gebouwen dan toch het verschil maken? Enerzijds speelt de prijs nog altijd een belangrijke rol. Anderzijds hecht men ook belang aan elementen zoals extra faciliteiten, bv. coffee corners, laundry service, catering, gedeeld onthaal… Dit herkent Structura.Biz ook in de praktijk: gebouwen die faciliteiten aanbieden worden sneller verhuurd. Denk hierbij aan The Bridge in Anderlecht, Pegasus Park en Greenhouse in Diegem.

Bovendien ziet Structura.Biz dat deze trend parallel loopt met de stijging van de vraag naar ruimte voor co-working. Onder co-working verstaan we: ruimte waar verschillende bedrijven gezamenlijk werken, los van het klassieke kantoorconcept. Ze delen hierbij niet alleen hun werkruimte, maar ook vergaderzalen, coffee corners en ontspanningsruimte. De meeste concepten voorzien flexibele opties gaande van totale co-working tot het huren van privatieve kantoorruimte met gebruik van faciliteiten. De helft van de ondervraagden is vertrouwd met het concept co-working. Van deze groep maakt 2/3 gebruik van deze nieuwe vorm van werken. Bovendien gelooft 57% van deze bedrijven in de voordelen ervan, zoals voordeel van het netwerk, communitybeleving….

Logo Structura.biz

 

 

 

De bevraagde bedrijven zijn KMO’s. Men kan zich inbeelden dat de resultaten anders zouden zijn voor multinationals.
De meeste bevraagden zijn gevestigd in de periferie en gedecentraliseerd Brussel. Bij bevraging van bedrijven uit bv. het centrum van Brussel zouden de resultaten mogelijks ook verschillen.

Delen