Moet u sympathiek overkomen wanneer u iemand interviewt?

Door  - 24 oktober 2018 om 09:10 | 63 weergaven

Smiling young African executive extending his arm in a handshake while sitting at his desk in an office

Als u zich deze vraag nog stelt, onderbreek dan even uw werk en lees onderstaand tekstje, want, ja hoor, wanneer u iemand interviewt, moet u echt sympathiek overkomen!

De beste kandidaat aanwerven? Vandaag een uitdaging! Het begrip ‘talentenoorlog’ zegt veel over de moeilijkheid om goede kandidaten aan te werven. In het verleden verliep dit vlotter. Vaak volstond een advertentie om de gezochte witte merel te vinden.

De kandidaten zijn van profiel veranderd. Dit geldt ook voor rekrutering en de manier van interviewen. Voor veel hooggekwalificeerde profielen heerst er vandaag een tekort op de arbeidsmarkt. De vraag overschrijdt het aanbod, het evenwicht is verstoord en kandidaten koesteren hogere verwachtingen. De jonge generaties die nu voor het eerst de arbeidsmarkt benaderen, hanteren bovendien niet dezelfde codes, opvattingen en verwachtingen als de generaties voordien. Meer nog: er ontstaan nieuwe beroepen, die vaak naar jongeren of zelfs pas afgestudeerden gaan.

Arbeidskrachten tussen 20 en 35 jaar zoeken een werkgever waar ze echt zin hebben om te gaan werken, waar ze zullen worden erkend, gewaardeerd en gevaloriseerd. Ze willen een interessante baan, hoewel dit op zich niet volstaat om ze te overtuigen. Ze willen bovendien een zinvolle job en een taak waarin ze zich echt kunnen amuseren! En echt plezier beleven op het werk, dat begint met toffe collega’s. De baas van een KMO, de manager van een grotere entiteit of de HR verantwoordelijke zijn toch wel de eersten die zich volgens de waarden en de spirit van de onderneming moeten gedragen?

U moet dus beseffen dat een interview een belangrijk moment is, ook voor u. U dient er de onderneming, haar bedrijfscultuur, haar waarden en de werksfeer te vertegenwoordigen. Daarom vindt u best het delicate evenwicht tussen enerzijds een interview dat moet nagaan of de kandidaat aan het gezochte profiel beantwoordt en de nodige vaardigheden bezit, en anderzijds een vorm van verleiding om de kandidaat te overtuigen dat hij/zij op het goede adres zit. Vandaar het belang van het goede imago dat u aan de kandidaat overbrengt, ongeacht of de uitkomst van het interview positief of negatief is. Vergeet niet dat kandidaten ook optreden als ambassadeurs van uw onderneming op de arbeidsmarkt.

Vandaag moet u de kandidaat aantrekken, verleiden en overtuigen om bij u te komen werken. Want als het bij u niet is, dan stapt deze persoon waarschijnlijk naar een concurrent, of naar een bedrijf waar hij zal worden onthaald, erkend en gewaardeerd. Jongeren dromen niet meer van een carrière in een grote bank of in een befaamde onderneming. Ze willen meer. Vandaar het concept van ‘werkgeversmerk’: creëer een merk waar talent graag gaat werken. Op die manier trekt u kandidaten aan. Doet u dat niet, dan is de kans groot dat die mensen zich eerder zullen richten naar een werkgever die ook aandacht besteedt aan vermaak!

Aan jonge kandidaten die tussen meerdere aanbiedingen twijfelen, geef ik deze tip: stel u de vraag of u met de werkgever graag zou gaan lunchen. En nog even dit: kandidaten overtuigen is één zaak, goede werknemers behouden is een totaal andere uitdaging. Dit thema kaarten we in een volgend artikel aan.

Wel, wel, heeft dit jong talent nu eigenlijk zin om met u te gaan lunchen?

Amélie Alleman

Oprichtster van Akros Solutions

 

 

Delen