Aanbod voedingsproducten op Belgische markt evenwichtiger dan 5 jaar geleden

7 november 2018 om 08:11 | 255 weergaven

©Getty

Zonder dat u het zelf wellicht gemerkt heeft, verlaagde de voedingssector de afgelopen vijf jaar het gehalte aan suikers en verzadigde vetten in voedingsproducten en voegde ze meer vezels toe. Daarmee komt de sector haar afspraken met minister van volksgezondheid De Block en de FOD Volksgezondheid na in het kader van het Convenant Evenwichtige Voeding. De sector wil samen met de overheid verdergaan op de ingeslagen weg.

Sectorfederaties Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie en Comeos, de federatie voor de handel, begonnen in 2012 een traject om onevenwichtige voedingspatronen aan te pakken. De sector nam zich voor om samen met de overheid in 5 jaar tijd een kentering in te zetten en de gezonde keuze gemakkelijker te maken voor de consument. De voedingssector werkt daarbij op 3 pistes: het aanpassen van de nutritionele samenstelling, de portiegroottes en de marketing en communicatie naar de consument.

In 2016 formaliseerden Fevia, Comeos, de FOD Volksgezondheid en minister van volksgezondheid Maggie De Block deze aanpak in het Convenant Evenwichtige Voeding. Uit cijfers van de sectoren blijkt nu dat niet alleen het assortiment waaruit de Belg vandaag kan kiezen er anders uitziet dan 5 jaar geleden, maar ook diens nutriënteninname. De eerste evaluatie toont met andere woorden een positieve trend.

De sectoren rapporteren vandaag over de resultaten. Een aantal voorbeelden. Ontbijtgranen: gemiddeld 5,8% minder suikers en 13% meer vezels dan vijf jaar geleden. Chocoladeproducten en biscuiterie: een globale reductie in verzadigd vet van respectievelijk -1,2% en -3,2%. Frisdranken: een gemiddelde suikerreductie van -7%. Enzovoort.

Jean Eylenbosch, Voorzitter van Fevia: “Onze bedrijven pasten de voorbije jaren de samenstelling aan van de producten die u dagelijks koopt, vaak zonder dat u het merkte. Dat is een positieve trend waarop we nu verder willen bouwen.”

Dominique Michel, CEO van Comeos: “Op deze ingeslagen weg willen we verdergaan. Nu gaan we voor de private label merken de koude sauzen aanpakken alsook in samenwerking met de merkenproducenten de smeersalades en de bereide maaltijden en verder werken op frisdranken en zuivel tegen 2020.”

Meer informatie: www.convenantevenwichtigevoeding.be.

Delen