Detailhandelaren niet klaar voor nieuwe vormen van levering

7 november 2018 om 12:11 | 338 weergaven

Delivery man signing checklist and holding scanner in hand. Happy courier writing on clipboard and scanning barcode. Mature man updating checklist of delivery in van.

Gemiddeld wordt 5% van de thuisleveringen te laat of onvolledig bezorgd. Dit aandeel loopt op tot een derde tijdens piekperiodes en resulteert in hogere kosten en schade aan het imago van het merk. Iets meer dan 60% van de retailers heeft geen real-time inzicht in de logistieke processen van hun e-commerce. Ze zijn echter niet bereid om naar nieuwe, milieuvriendelijkere vormen van levering over te stappen. Dat concludeert Zetes, de Supply Chain specialist, in een nieuw verslag.

Dit jaar overschrijdt de Europese e-commerce markt voor het eerst de kaap van 600 miljard euro, 13% meer dan het jaar voordien. Deze groei verhoogt de druk op de klassieke detailhandelaren, maar ook op de mobiliteit en het milieu. Bijna driekwart van de Europese bevolking woont in verstedelijkte gebieden en naar schatting zal de levering van pakketten tegen 2021 met 69% toenemen.

Volgens een studie van McKinsey overwegen steeds meer steden de oprichting van centrale afleverpunten aan de rand van de stad. Bestellingen worden dan van daaruit per wijk of straat gerouteerd, bijvoorbeeld met elektrische voertuigen. Retailers vertrouwen ook steeds meer op de “click & collect” formule, waarbij klanten online producten bestellen en deze vervolgens ophalen in het verkooppunt van hun keuze. Daarnaast wint ook de collaboratieve levering (crowdsourced delivery) aan populariteit. In deze context werken retailers samen met een gemeenschap van vervoerders, vaak particulieren.

Bij al deze alternatieven moeten de detailhandelaren de verschillende stadia van het vervoer van nabij kunnen volgen. “Eersteklas e-retailers beheren bestellingen in maximaal 20 minuten en communiceren voortdurend over hun status. Zij hebben de eerste-kilometer logistiek voor picking, verpakking en transport volledig geautomatiseerd en controleren ook de laatste-kilometer levering. Zij leveren 98% van de pakketten volledig en bij de eerste presentatie aan de klant“, zegt Benjamin Anguille, Business Development Manager Transport & Logistics bij Zetes België.

Het verslag leest u hier: www.zetes.com/en/white-papers

Delen