“Wij mikken op 40% marktaandeel in Brussel”

Door  - 9 november 2018 om 11:11 | 438 weergaven

©Reporters

John Porter, nu al vijf jaar CEO van Telenet, sleutelt aan de uitbreiding van de telecomoperator in Brussel, tegen concurrent Proximus.

Telenet is de grootste telecomoperator in Vlaanderen en bezit 60% van de vaste en mobiele markt in het noorden van het land. De nieuwe uitdaging heet nu Brussel, een gewest waarvan voornamelijk Proximus de markt inpalmt. Toen John Porter, na een carrière van meer dan tien jaar bij een telecombedrijf in Australië, in 2013 bij Telenet belandde, ging hij ten aanval met een zeer competitief vast en mobiel netwerk. “Telenet is al 24 jaar actief in Vlaanderen, maar beschouw ons nu als een bedrijf van nationale omvang”, waarschuwt de baas in het Engels. Hij heeft inderdaad niet stilgezeten. Dankzij de recente overnames van Base en SFR BeLux haalde Telenet maar liefst 400.000 abonnementen in Brussel binnen. Het bedrijf mikt op 40% marktaandeel in Brussel binnen twee jaar! De grote projecten van de operator dragen hiertoe bij: de ontwikkeling van nieuwe inhoud, de optimalisatie van de bandbreedte en de overgang naar ‘digitaal first’ binnen het bedrijf. John Porter onthult zijn strategie voor Brussel.

Brussel Metropool: Telenet deed onlangs zijn intrede op de Brusselse markt. Wat vertegenwoordigt deze activiteit vandaag?

John Porter: Telenet betrad de Brusselse markt in 2008, maar was slechts in enkele gemeenten aanwezig. We ontwikkelden onze activiteiten dankzij twee grote overnames: Base in 2016 en SFR Belux in 2017. Vandaag hebben 400.000 klanten in Brussel voor Telenet gekozen: 100.000 voor het vaste netwerk en 300.000 voor het mobiele. Dit vertegenwoordigt 20% van de Brusselse markt, die nog steeds gedomineerd wordt door Proximus. In de komende twee jaar willen we 40% van die markt inpalmen, zowel particulieren als B2B.

De groei op de B2B-markt, hoe pakt u die aan?

Tot voor kort wisten kleine handelaren niet dat er een alternatief voor Proximus bestond. Orange en Base zijn er al enige tijd, maar Proximus overheerst nog steeds de markt. Door honderden miljoenen euro’s te investeren, slaagde Telenet erin het snelste fysieke netwerk op de markt te ontwikkelen, naast de hoogste downloadsnelheid voor het mobiele netwerk. Wij bieden een hele waaier oplossingen voor bedrijven: zo bijvoorbeeld een globale prijs voor mobiele en vaste telefonie of het “digital acceleration” programma, dat bedrijven helpt met hun aanwezigheid op sociale media, de ontwikkeling van digitale reclame en e-commerce.

Hoe kan Telenet in Brussel marktaandelen van Proximus afsnoepen?

Telenet ontwikkelt zich in drie richtingen. Ten eerste ons netwerk. Het biedt voordelen als het gebruik van elk fysiek medium op elke locatie, exclusieve tv-content of zelfs ondersteuning bij problemen met de kabeldistributie. De tweede pijler is entertainment: we bieden internationale inhoud, topsport, video-on-demand en lokale inhoud. We hebben Vlaamse series geproduceerd zoals “De Dag” en “Chaussée d’amour”. Ook aan Franstalige kant willen we dergelijke projecten ontwikkelen. De derde pijler is de klantervaring, die we constant proberen te verbeteren.

Telenet heeft zijn wens om VOO over te kopen en uit te breiden naar Wallonië nooit onder stoelen of banken gestoken. Is dit nog steeds van toepassing?

24 jaar geleden waren wij als operator alleen in Vlaanderen aanwezig. Nu geldt Telenet als een nationale leverancier. In België is 70% van de mensen aangesloten op de vaste lijn en maakt 100% gebruik van mobiele telefoons. Mooie vooruitzichten dus. Wij willen vaste diensten aanbieden in het zuiden. Aangezien VOO niet te koop is, kan er van een echte vestiging in Wallonië geen sprake zijn. In dat geval zullen we op een andere manier klanten in het zuiden van het land blijven werven. En waarom zouden we ook niet naar het buitenland uitbreiden als zich daar een kans voordoet?

De prijzen voor vaste en draadloze telefonie liggen in België hoger dan het Europese gemiddelde. Kan Telenet aanspraak maken op een prijsvermindering?

De markt is vrij competitief: een mobiel abonnement schommelt tussen de 5 en 100 euro. U kunt gaan voor een onbeperkte verbinding en de consument heeft de keuze tussen Proximus, Scarlet, Orange of Telenet/Base. In de afgelopen drie jaar daalde de prijs van mobiele abonnementen jaarlijks met ongeveer 10%. Op een gegeven moment kunnen we niet meer lager. Bovendien verdubbelt het aantal downloads elk jaar. Over vijf jaar kan iedereen onbeperkt data downloaden. En dan zullen we andere segmenten moeten gaan ontwikkelen: smartphone-applicaties, video’s of een betere klantenservice.

U beweert dat België over een van de beste netwerken ter wereld beschikt. Wat is daar de reden voor?

Vijf jaar geleden lag het Belgische netwerk min of meer in het gemiddelde. Alles veranderde toen we besloten om een netwerk op te bouwen dat tien of zelfs vijftien jaar lang zou kunnen groeien. We ontwikkelden de HFC-technologie: het Hybrid Fibre Coax-netwerk. Deze technologie combineert optische vezel en coaxkabel binnen een netwerk met een zeer dynamische architectuur, die de capaciteit en snelheid verhoogt.

U wist ons te vertellen dat buitenlandse experts naar België komen, vooral naar Telenet, om inspiratie op te doen. Waarom?

Telenet investeert sterk in innovatie, onder andere met een ‘digital lab’. Ons bedrijf bood als eerste één enkele oplossing aan voor vaste en mobiele abonnementen. Telenet lanceerde de eerste digitale televisie evenals de eerste video-on-demand tegen een lokale prijs. Ook intern innoveren we. Zo zullen we bijvoorbeeld ons financiële systeem en backoffice naar digitaal overschakelen. Wij gaan voor de “digital first” filosofie en een meer wendbare ontwikkeling van de onderneming. Wij zien geleidelijk af van een piramidale hiërarchie, want horizontaal werkt beter.

U stond aan het hoofd van telecommunicatiebedrijven in de Verenigde Staten en Australië. Wat is het verschil met het Europese systeem?

Ik vind Europese overheden veel te proactief. Ze trachten de ganse sector te reguleren. Nu, telecommunicatie ontwikkelt zich goed, in Europa. Onlangs incasseerden wij 18 regelgevende Belgische en Europese initiatieven die onze activiteiten hebben toegetakeld. Door zulke maatregelen stoppen sommige mensen met investeren. We moeten ons daarbij neerleggen, maar ik hoop dat daar verandering in komt.

U bent 61. Houdt het beheer van Telenet voor u een persoonlijke uitdaging in?

Ik hou van uitdagingen. Ik ben naar België gekomen omdat ik graag in een multiculturele omgeving werk en andere talen leer. Voor mij is Telenet niet langer een telefoonmaatschappij, maar een multimediaplatform. In alle bescheidenheid hoop ik voor Telenet een nieuw bedrijfsmodel uit te dokteren. We hebben de producten al. Nu moeten we een nieuwe strategie uitvinden om Telenet te doen groeien. Verwacht niet dat ik bij de pakken blijf zitten.

©Reporters. Op 2 oktober sprak John Porter de genodigden toe tijdens het Beci event Brussels Meets Brussels.

 

We hebben de producten al. Nu moeten we een nieuwe strategie uitvinden om Telenet te doen groeien.”

Australië vóór België

Een Amerikaanse topman aan het hoofd van een bedrijf dat 100% actief is op Belgische bodem: nogal ongewoon, nietwaar? John Porter vestigde zich in ons vlakke land omwille van het aandeelhouderschap van Telenet. Na een carrière in de Verenigde Staten, als President van Time Warner Communications, leidde John Porter dertien jaar lang het Australische publieke netwerk Austar. Dat netwerk is deels eigendom van Liberty Global, een Amerikaans telecommunicatiebedrijf dat ook 60% van Telenet bezit. Vandaar. “Tot dan toe had ik altijd al openbare telecommunicatiebedrijven geleid. Toen Austar werd verkocht, overwoog ik andere activiteiten dan het management van een bedrijf. Ik kreeg toen het management van Telenet aangeboden … en nam de uitdaging aan.” De 61-jarige baas heeft enkele banden met ons land … “Mijn grootvader stierf in 1915 in de Slag om Ieper. Ik heb ook geschiedenis gestudeerd, dus ben ik bekend met de grote gebeurtenissen in België.” John Porter is een fan van de filosofie van het Oude Continent, die “overeenstemt met (zijn) gevoeligheid voor een meer sociale aanpak”. Hij heeft veel waardering voor Brussel, een stad die hij vijf jaar geleden nog niet kende. “Ik hou echt van de groene ruimtes in Brussel, vooral het Zoniënwoud. Ik hou ook van sporten en naar muziek luisteren. Misschien ontmoet u mij tijdens een concert in de Ancienne Belgique!”

Delen