“Iedereen wil gevonden worden, zelfs de slager op de hoek!”

Door  - 14 november 2018 om 11:11 | 413 weergaven

©GettyImages

In september organiseerde Beci de allereerste ‘SEO Camp Day’ in Brussel. Deze conferenties over natuurlijke referentiëring (zoekmachineoptimalisatie of SEO) zijn al erg populair in Frankrijk. We praten erover met twee experts:  Paul Sanches en Dimitri Maillé.

 

Voor niet-ingewijden leggen we het graag nog eens uit: SEO (‘Search Engine Optimization’ of zoekmachineoptimalisatie) staat voor alle technieken die gebruikt worden om de rangschikking en de zichtbaarheid van een website te optimaliseren in de natuurlijke (niet-betalende) resultaten van zoekmotoren. Dat gebeurt op basis van trefwoorden (woorden of uitdrukkingen) waarmee de internetgebruikers op uw site terecht kunnen komen.

We ontmoetten een van de sprekers, Fransman Paul Sanches, medeoprichter en voorzitter van het agentschap SEO Hackers, en Belg Dimitri Mallié, e-marketingconsultant en coördinator van het SEO Camp in Brussel.

 

Onderschatten we vaak het belang van SEO of weten we er gewoon te weinig over?

Paul Sanches (PS): “In België is het een combinatie van de twee. In Frankrijk is men er al jaren mee vertrouwd. Op de Franse televisie wordt er zelfs in series zoals ‘Plus Belle la Vie’ en in reclame gepraat over natuurlijke referentiëring en netlinking (nvdr: het vergroten van het aantal links dat leidt naar de te valoriseren website op basis van kwalitatieve, goed gereferentieerde sites met een gelijklopend publiek). Wij moeten de sites van onze klanten populairder, zichtbaarder maken. We moeten ze doen verschijnen in de eerste voorstellen van zoekmotoren zoals Google. Iedereen wil gevonden worden, ook de slager op de hoek!”

Dimitri Mallié (DM): “België vertoont duidelijk een achterstand in vergelijking met Frankrijk. Tien jaar geleden zei men nog: “die referentiëring leidt nergens toe”. De mentaliteit is ondertussen wel veranderd, maar toch hinken we achterop. Bij ons werken we meer met SEA  (Search Engine Advertising, of betalende referentiëring, bijvoorbeeld via Google Adwords), waarbij er gesponsorde links verschijnen in de resultatenpagina’s.”

“Niet aan SEO doen, betekent minstens 50% minder prospecten!”

 

Is natuurlijke referentiëring (SEO) interessanter dan zijn betalende tegenhanger (SEA)?

PS: “SEO maakt deel uit van een strategie op langere termijn, waarbij het verkeer naar de site wordt opgedreven en bezoekers die op zoek zijn naar een product of dienst, getransformeerd kunnen worden in klanten. Als het goed gedaan wordt, is het veel minder duur dan betaalde referentiëring. Maar het een sluit het ander niet uit; het zijn twee verschillende hulpmiddelen. SEA werkt, zolang men maandelijks betaalt. Zo verschijnt uw site meteen bovenaan de zoekresultaten. Wanneer het abonnement is afgelopen, verdwijnen de links.”

DM: “De voornaamste bron van verkeer is natuurlijke referentiëring. Niet aan SEO doen, betekent minstens 50% minder prospecten. E-commerce werkt voor 60% met SEO. Voor reisbureaus bedraagt dat cijfer zelfs 75%. Zonder SEO besta je niet, behalve natuurlijk als je met Adwords en betaalde referentiëring werkt.”

PS: “Dankzij een goede natuurlijke referentiëring kan een site een goede positie behouden bovenaan de zoekresultaten, en die wel gedurende twee tot drie jaar behouden. Dat is aanvankelijk zeker een investering, want er is wel wat werk aan. Maar met wat onderhoud is het resultaat duurzaam en komt het minder duur uit dan SEA.”

 

Tijdens SEO Camp Day bij BECI

 

Hoe kan men een site optimaliseren die zichtbaar zal zijn op de zoekmotoren?

DM: “Eerst en vooral moet de site voor meerdere platformen geschikt zijn en dus compatibel met computer, tablet en smartphone. Dat is bovendien een van de criteria om een goede positie op Google te verkrijgen. Vervolgens moet men ervoor zorgen dat de site goed beveiligd is. Dat is een garantie voor kwaliteit, voor beroepsernst. Wat ten slotte ook belangrijk is, is de ‘webperf’, de snelheid van de pagina’s. Als de website traag is, bijvoorbeeld als de bezoeker met 3G werkt, wordt die het al snel beu en gaat hij elders kijken. In 70% van de gevallen komen de mensen na een slechte ervaring niet meer terug. Kijk daarentegen maar eens naar de site van Amazon: toen de snelheid verbeterd werd, is ook het aantal bezoekers toegenomen. Dat was goed voor enkele miljoenen euro extra inkomsten per dag!”

PS: “Daarnaast is er nog de referentiëring. Je moet voldoen aan de verwachtingen van de gebruikers en de site optimaliseren voor zoekmotoren … en voor mensen! De site moet opgebouwd worden in functie van de behoeftes van de gebruiker en aansluiten bij de meest frequente zoekopdrachten in de zoekmotoren. Daar moet je al aan denken vanaf de fase van het opstellen van de boomstructuur van de site.”

 

Wat is uw advies voor een kleine zelfstandige die een goed gereferentieerde site wil?

PS: “Ik zou willen zeggen: schoenmaker, blijf bij je leest. Een handelaar kan wel een opleiding in SEO volgen, maar dat neemt tijd in beslag en kost ook geld. Hij kan ook beroep doen op een professional. Het moeilijkste is om de juiste mensen te kiezen:  een SEO-agentschap, een consultant? Over het algemeen werken grote groepen met grote agentschappen, want dat stelt gerust. De plaatselijke loodgieter  moet dit uitbesteden, want SEO behoort alvast niet tot zijn vakgebied.”

 

Misbruik van referentiëring komt ook steeds vaker voor. Wat is dat precies?

PS: “Je kunt de ranking of de populariteit van een website manipuleren door links te kopen op bijvoorbeeld perssites. Google verbiedt dat, omdat zo het algoritme gemanipuleerd wordt. Net zoals Google het niet toestaat om tekst te verbergen of twijfelachtige links te plaatsen: een link die lijkt door te verwijzen naar een site over zwembaden maar eigenlijk naar een pornosite leidt. Een ander voorbeeld komt uit Frankrijk waar een slotenmaker 300 verschillende links had die allemaal naar dezelfde site doorlinken: dat is PBN, een Private Blog Network en dat is ook verboden. Nog een vorm van misbruik is ‘duplicate content’, de diefstal van de inhoud van een site ten voordele van een andere. Google reageert meestal door een van de twee websites van de zoekmotor te gooien. Maar het is niet altijd de kopiërende partij die verwijderd wordt! De strijd om bovenaan de zoekopdrachten te verschijnen is bikkelhard en er wordt vaak geklaagd over misbruik.”

 

Wilt u meer vernemen over de technieken voor gratis referentiëring? Neem dan deel aan een van onze opleidingsochtenden onder leiding van een expert.

Your Digital Track, le 6 décembre chez Beci

BECI Events: Your digital track SEO. Passez en tête de page!

Delen