Geen SEO al even erg als een winkel in de woestijn

Door Tarik Hennen  - 4 december 2018 om 12:12 | 34 weergaven

©GettyImages

 

Tarik Hennen, Digital Strategy Consultant

 

 

“Weet u wat SEO is?” Op deze vaak aan projectleiders gestelde vraag, tijdens bijeenkomsten in de Kamer van Koophandel, luidt het meest voorkomende antwoord: “Ja, ik denk van wel”… 

 

 

 

 

“Ik denk van wel” getuigt meestal van een gebrek aan kennis van wat SEO (Search Engine Optimisation) eigenlijk inhoudt. Wat de mensen hiervan denken te weten kan worden herleid tot een paar begrippen als: “links op het internet creëren” of “zich richten op trefwoorden”. In de praktijk beperkt deze veronderstelde kennis van SEO zich tot enkele acties die zouden moeten worden ondernomen wanneer daar wat tijd voor vrij komt (misschien nooit …).

Omdat ik zelf jarenlang het praktische nut van SEO heb verwaarloosd, maak ik dankbaar gebruik van deze kolom om de inzet van SEO begrijpelijk te maken door middel van een metafoor: zorg voor uw SEO zoals u dat ook doet voor de plaats waar u uw bedrijf vestigt.

Het zou bij niemand opkomen om een zaak in het midden van een woestijn op te richten. Neem nu een restaurant. Sommige (vaak gastronomische zaken) zijn gelegen in landelijke gebieden. De beginnende restaurateur heeft echter de neiging om zich eerst in een stad te vestigen. Afhankelijk van de ambities en het budget gaat de keuze uiteraard naar een straat met veel doorgang. Zonder een goede locatie volstaan een mooie inrichting en een smakelijke kaart meestal niet. Ook een sterrenrestaurant zou ‘in the middle of nowhere’ niet levensvatbaar zijn. Zulke inrichtingen zijn over het algemeen gemakkelijk bereikbaar en beschikken over ruime parkeergelegenheid.

 

“Location, location, location”

In het jargon van vastgoed gaat het hier om locatie. “Location, location, location”, zeggen de Britten en de Amerikanen. Dit verklaart de soms astronomische huurprijzen in drukke wijken (en, omgekeerd, waarom een te lage huurprijs een veeg teken kan zijn).

Op het web is de enige goede locatie de eerste pagina van zoekmachines. Laten we het geval van het restaurant even vergelijken met dat van een website: veel bedrijven met een website hopen er bezoeken en verkoop uit te halen. Een summiere analyse van de SEO van de gemiddelde website, zowel die van gevestigde KMO’s als die van nieuwe bedrijven, wijst echter vaak op een onderbenutte of zelfs verwaarloosde SEO. De prioriteit gaat vaak naar een “mooie” website, met de nadruk op de producten of diensten van het bedrijf. Het is niet ongebruikelijk dat bijna het ganse marketingbudget hieraan wordt besteed.

Waarschijnlijk raadt u al waar het verkeerd loopt. Een mooie site met een slechte SEO valt te vergelijken met het openen van een prachtig restaurant in een woestijn. Hoe mooi uw site ook is, als niemand hem vindt of bezoekt, is hij nutteloos. Als de site bovendien weinig ergonomisch is (navigatie, afspraken, aankopen) zult u weinig bezoekers zien voorbijkomen en zal de aangeboden beleving onaangenaam zijn.

Zodra u begrijpt wat SEO is, merkt u verschillende voordelen ten opzichte van een fysiek adres. Allereerst is het mogelijk (en vaak wenselijk) om te beginnen met een “klein” adres en het verkeer te laten toenemen. Elk trefwoord is een kans om interessante bezoekers naar uw site te lokken.

Met SEO optimaliseert u een (of meerdere) pagina’s van uw website om ze op de eerste pagina van de zoekmachines te laten verschijnen. Houd er rekening mee dat niet de naam van uw bedrijf op de voorpagina moet verschijnen, maar wel de zoektermen die uw potentiële klanten vaak gebruiken. In tegenstelling tot een huur, kunt u uw SEO budget aanpassen.

En in tegenstelling tot een fysiek adres waar u moet kiezen tussen uw eigen adres of een locatie in een winkelcentrum, kunt u uw website en verwijzingen op verschillende “marktplaatsen” combineren. Zo kunt u uw producten of diensten niet alleen via uw site verkopen, maar ook op online verkoopplatformen of via gespecialiseerde directories. In veel gevallen zult u snel zichtbaarheid ver krijgen door een betere aanwezigheid in de lokale Google-zoekresultaten.

 

 

 

Delen