De bedrijfscultuur als aanwervingstroef voor starters!

Door Amélie Alleman  - 11 december 2018 om 15:12 | 287 weergaven

©GettyImages

Talentvolle werkkrachten aanwerven? Dat wordt steeds ingewikkelder. Zulke mensen zijn niet alleen moeilijk te vinden, maar ook te overtuigen! Bent u een startend bedrijf? Geloof nooit dat aanwerven onmogelijk is! Integendeel, tenminste als u uw troeven uitspeelt!

U moet aanwerven, en dan liefst de beste kandidaten om uw pas opgericht bedrijf sneller te ontwikkelen en te laten groeien. Toch beseft u dat de lonen die u aanbiedt niet volstaan om talentvolle werknemers aan te trekken, te behouden en te motiveren om uw bedrijf te ontwikkelen. U wordt geconfronteerd met omvangrijke werkgevers die over totaal andere financiële middelen beschikken dan uzelf. Zij kunnen talentvolle kandidaten snelle doorgroeimogelijkheden en een geruststellend carrièreplan aanbieden. Zij beschikken over comfortabele marketingbudgetten en kunnen een beroep doen op gespecialiseerde partners voor rekrutering.

Hoe kunt u dus als starter kandidaten aanlokken? Heel eenvoudig: maak gebruik van uw eigenheid en uw troeven. Typisch voor uw kleine organisatie zijn een bedrijfscultuur en waarden die veel concreter aanvoelen dan in grote ondernemingen, waar elke manager zich van de anderen onderscheidt door zijn persoonlijkheid en zijn opvattingen van management. In grote bedrijven worden waarden veelal herleid tot marketing tools die niet veel meer te maken hebben met een gemeenschappelijk DNA.

De persoonlijkheid van de stichter en van het bestaande team, het project, de risico’s die u neemt omdat u echt gelooft in het concept, het product of de service, de innoverende dimensie en de toegevoegde waarde … Dit alles spreekt boekdelen over uw identiteit, uw bedrijfscultuur, uw project en uw doelstellingen. Vergeet niet dat sollicitanten vandaag op zoek zijn naar zinvol werk en naar waarden die overeenstemmen met hun eigen opvattingen. Wat het verschil uitmaakt op het vlak van aantrekkingsvermogen en behoud van talenten binnen de onderneming, is veelal het delen van gemeenschappelijke waarden en een diepgaande gehechtheid. Dankzij zulke troeven zullen uw medewerkers hun ontslag niet indienen zodra een concurrent een iets hoger loon aanbiedt of wanneer een project nogal moeizaam verloopt!

Als uw bedrijfscultuur niet voldoende duidelijk is, maak er dan zo snel mogelijk werk van. Bepaal wat uw onderneming kenmerkt. Wat is uw eigenheid, uw reden van bestaan? Waarin onderscheidt u zich en waarom zou een kandidaat eerder bij u dan bij een concurrent moeten gaan werken? Bepaal de meest typerende waarden voor uw organisatie, de troeven waarmee u verder wil groeien als bedrijf. Wees oprecht en gebruik deze waarden om op te vallen! Wees een aantrekkelijke werkgever voor een generatie die op zoek is naar een zinvol leven!

 

 

 

Newsletter HR & Social

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief HR & Social van Beci (gratis)

Delen