Uw medewerkers opleiden? Niet als u de voorkeur geeft aan incompetentie

2 januari 2019 om 07:01 | 273 weergaven

A young man making a mistake by self sabotaging himself.

“Wat gebeurt er als we onze medewerkers opleiden en ze nadien het bedrijf verlaten?”, vraagt de CFO in een bekende cartoon. “Maar wat gebeurt er als we ze niet trainen en ze hier blijven?”, antwoordt de CEO. Achter deze grap schuilt voor de onderneming een verplichting: zich aanpassen (en dus ook haar personeel toelaten zich aan te passen) aan de realiteit van een voortdurend veranderende wereld.

 

De opleiding van het personeel, met een gemiddelde van 5 dagen per jaar en per voltijds equivalent, is om te beginnen een wettelijke verplichting. Ze vloeit voort uit de wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk, hoofdstuk 2, afdeling 1 “Investeren in opleiding”. Afhankelijk van de werkgevende organisatie kan deze doelstelling op verschillende manieren worden bereikt: een formele of informele training, of een individueel trainingstraject.

Vanuit een dergelijke restrictieve en enigszins bureaucratische invalshoek komt de opleiding niet erg aantrekkelijk over. Tenzij we ze vooral beschouwen als een bron van veerkracht voor het bedrijf. Kortom, een manier om zich aan te passen en eenvoudigweg te overleven in een steeds veranderende wereld.

 

Opgeleide, bekwame en serene medewerkers

“In een metropool als Brussel, waar jaarlijks 7.000 bedrijven worden opgericht ondanks aanzienlijke economische uitdagingen, moeten de ondernemingen over opgeleide werknemers beschikken, mensen die competent zijn en zich op hun gemak voelen in wat ze doen!”, zegt Johan Deleuze, Trainingcoördinator bij Beci.

Keuze genoeg: het aanbod aan opleidingen in Brussel is aantrekkelijk. Het lijkt wel wat op een all-you-can-eat aperitiefbuffet, met dezelfde nadelen: hoe vermijd je indigestie? En vooral, wat ga je kiezen?

 

Soft skills, voor gemoedsrust

Johan Deleuze reageert op twee niveaus, die elkaar aanvullen: “Aan de ene kant blijft het ontwikkelen van soft skills een noodzaak voor veel medewerkers. Betere leiderschapsvaardigheden, verbale communicatie of zelfs tijdmanagement blijven onontbeerlijk. Als ze niet beheerst zijn, worden tekortkomingen in zulke domeinen al gauw een bron van stress voor de medewerker, en van problemen in de organisatie: ziekteverzuim, verloop …”

 

Nieuwe uitdagingen vereisen nieuwe vaardigheden

Anderzijds zit Brussel, zoals elke grote metropool, met uitdagingen voor zijn bedrijven en openbare instellingen. Denk maar aan mobiliteit, circulaire economie, supply chain management, e-commerce, regulering, communicatie, uberisatie, digitale overgang, lenig management, kunstmatige intelligentie, blockchain, SaaS, gebruik van sociale media … Allemaal concepten waar veel van onze beleidsmensen nu al mee te maken hebben – en waarmee ze moeten omgaan, soms met onvoldoende afstand en kennis.

 

Modulaire, klassieke en digitale opleidingen

“Al deze concepten op een conventionele manier trainen zou tijdrovend en voor sommigen zelfs overbodig zijn”, zegt Johan Deleuze. Onze expert gelooft dat de opleidingspakketten in de toekomst zullen bestaan uit een set van modules, waaronder training in klassieke vorm (face-to-face, in de klas), en daarnaast ook online training met behulp van modulaire tutorials. De deelnemer zal die op verzoek activeren, wanneer hij de tijd en de gemoedsrust heeft om dit te doen. Hij zal tevens de mogelijkheid krijgen om bepaalde aspecten, bepaalde kennis met aanvullende modules te verdiepen. “Zulke toevoegingen zullen waarschijnlijk zowel in klassieke als digitale vorm beschikbaar zijn.”

Training blijft tot op de dag van vandaag een belangrijk element om bedrijven in staat te stellen hun efficiëntie te vrijwaren en hun uitdagingen aan te gaan. Ze zullen trouwens altijd afhankelijk zijn van de vaardigheden van hun werknemers!

 

Vragen ? Suggesties ?

Contacteer onze Training Coordinator : jde@beci.be

Raadpleeg hier onze opleidingen Here

 

Delen