Extra diensten op het werk: noodzakelijk?

30 januari 2019 om 16:01 | 287 weergaven

©GettyImages

[Co-productie] Fitnessruimte, strijkservice, autowasstraat …: medewerkers waarderen dit soort diensten die hun comfort verbeteren en hun leven gemakkelijker maken. Een trend waar eigenaars van gebouwen best rekening mee houden.

De behoeftes van werknemers veranderen. Dat geldt niet enkel voor de werkorganisatie, bv. door toegenomen telewerk. Ook in de werkomgeving zelf verschuiven de verwachtingen van werknemers en werkgevers. Extra faciliteiten zoals gedeelde vergaderzalen en een bedrijfsrestaurant worden steeds belangrijker.

Het feit dat multinationals dergelijke diensten en faciliteiten standaard aanbieden, veroorzaakte grotendeels de wijzigingen in het verwachtingspatroon. “Als de buren die bij Coca Cola werken een fitnessruimte op het werk hebben, waarom wij dan niet?” Daarnaast gaan werkkrachten steeds meer op zoek naar een betere balans tussen werk en privéleven. Daartoe kunnen extra faciliteiten echt bijdragen. Strijkservice op het werk? Check!

Dit houdt allerlei voordelen in voor de werkgever en zijn werknemers. Kantoren waar dergelijke faciliteiten voorhanden zijn, bieden bedrijven vaak een totaalpakket, met diensten als coffee corners, een carwash … De huurder geniet dus een all-in-one oplossing. Bovendien laten faciliteiten toe flexibel om te gaan met vergaderruimtes en werkplekken. Een voorbeeld: meerdere huurders in een gebouw kunnen vergaderzalen delen aan de hand van een reservatiesysteem. Bijkomend voordeel: een efficiënter gebruik van de oppervlakte, wat de huurkost kan drukken.

De eigenaars van kantoorgebouwen ondergaan steeds meer druk door de veranderende vraag van de klant. Dat gaat gepaard met extra kosten, waarvan vaak automatisch wordt gedacht dat de eigenaar ze moet dragen. Hij moet beseffen dat extra faciliteiten enkel rendabel zijn bij grotere oppervlaktes. En dat leegstand in deze nieuwe realiteit zwaarder doorweegt.

Neem nu het voorbeeld van een bedrijfsrestaurant in een gebouw. Wanneer slechts weinig mensen hem gebruiken, kan de omzet te beperkt zijn om de overheadkosten te dekken. Een dergelijk restaurant in een gebouw met weinig werknemers (wegens een beperkte oppervlakte of een hoge leegstand) kan zwaar doorwegen voor de eigenaar.

Het hoeft niet steeds zo ingewikkeld te zijn. Niet alle bedrijven zijn op zoek naar extra services. Sommige eigenaars hoeven zich dus nog lang geen zorgen te maken. Maar voor de bedrijven die wel gevoelig zijn voor zulke extraatjes, kan de eigenaar op deze manier een concurrentiel voordeel creëren. In bepaalde regio’s kan dit een troef betekenen.

Ons onderzoek van eind 2017 toonde aan dat er bv. in de Brusselse rand maar weinig nieuwbouw staat. Kantoorgebouwen zijn standaardproducten en lijken vaak op elkaar. De oplossing? Door te differentiëren door middel van faciliteiten en aandacht voor de behoeftes van de markt, kan de eigenaar het verhuurproces versnellen.

 

Hebt u hier nog vragen over of bent u op zoek naar oplossingen? Aarzel niet Structura.biz te contacteren. Ons team Kantoren staat u graag bij!

office@structura.biz
www.structura.biz
02 462 32 00

Delen