Hoe gebruik maken van de 2e pijler van het mobiliteitsbudget?

Door Alain Allyn (Modalizy) - 18 maart 2019 om 14:03 | 345 weergaven

©️ GettyImages

[Co-productie] Gedurende meer dan een jaar werd het mobiliteitsbudget tegemoet gezien met hooggespannen verwachtingen. De “cash for car” flop, gepaard gaande met de langzaamheid in het nemen van beslissingen op politiek niveau, heeft in de bedrijfswereld het ongeduld doen aangroeien om dit innoverende en zinvolle initiatief eindelijk gerealiseerd te zien.

Het mobiliteitsbudget zou van toepassing moeten zijn vanaf 1 maart 2019. Daarom is het van belang om in te gaan op enkele inhoudelijke aspecten die betrekking hebben op zowel werkgevers als werknemers.

Zonder in detail te treden van de berekening, maar het is belangrijk om te weten dat het mobiliteitsbudget verdeeld is in 3 pijlers.

Het doel van het mobiliteitsbudget is om werknemers de keuze te bieden tussen óf het afstaan van hun bedrijfswagen, óf een groenere en minder vervuilende bedrijfswagen met een CO2 uitstoot lager dan 105g/km. Dit is de 1e pijler. Het vrijgemaakte budget zal vervolgens kunnen worden besteed aan de multimodale en duurzame mobiliteit van pijler 2. Hoewel dat geen deel uitmaakt van de wettelijke doelstellingen, zou het zelfs kunnen worden geïnvesteerd in de werknemer als toevoeging aan diens salaris, als ware het met een veel minder voordelige fiscaliteit (sociale bijdrage van 38.07 %) dan deze toegepast op pijler 2.

Het mobiliteitsbudget zal aan de betrokken werknemers toestaan om de multimodale mobiliteit te ontdekken door middel van verschillende diensten zoals de aankoop of leasing van een (elektrische) fiets, een openbaar vervoersabonnement of individuele vervoerbewijzen, car-sharing, bike-sharing, taxi’s, transportvoertuigen met chauffeur, e-steps (autopeds), of zelfs korte termijnhuur van een voertuig (max. 30 dagen per jaar). Het budget kan tevens besteed worden aan het vergoeden van de interesten op een hypothecaire lening of van de woninghuur van werknemers woonachtig op een afstand kleiner dan 5 km van hun werkplek.

Hiermee wordt een belangrijke mijlpaal bereikt in het openstellen van de bedrijfswereld voor een ecologisch verantwoorde , gedeelde en weldoordachte mobiliteit.

Maar wat kunnen we verwachten van de toekomst? Zijn er aanpassingen nodig? Waarom zouden we het betalen van parkeerplaatsen niet mogelijk maken met pijler 2? Waarom zouden we het mobiliteitsbudget niet kunnen uitbreiden naar personen die niet genieten van een bedrijfswagen? Een geïntegreerde oplossing en een samenwerking tussen verschillende openbare vervoersmaatschappijen, is dat niet wenselijk? Deze vragen, , hebben geen kant-en-klaar antwoord.

Eén ding is echter zeker: zowel publieke als private ondernemingen kunnen enkel maar voordeel halen uit een onderlinge samenwerking. Uit een gezamenlijke bekrachtiging van de boodschap richting de politieke macht en uit het verenigen van sterktes en vaardigheden zodat “mobiliteit” synoniem wordt met ontdekking, met plezier, met welzijn en met samenleven, in het belang van iedereen.

 

Alain Allyn
Business Development Manager bij Modalizy
info@modalizy.be

Modalizy

Om een stap verder te gaan: Modalizy, als speler en expert op de mobiliteitsmarkt, biedt aan ondernemingen een all-in-one oplossing die het mogelijk maakt om pijler 2 te beheren en om het uitbetalen van de saldo’s (pijler 3) vlotter te laten verlopen dankzij efficiënte digitale toepassingen die de toepasbare wetgeving nauwgezet opvolgen.

De mobiliteitspass “Modalizy Budget” werd bedacht en ontwikkeld met als doel de overgang naar een intelligente en milieuvriendelijkere mobiliteit te vergemakkelijken, en dit door de inzetbaarheid van het mobiliteitsbudget voor werknemers en het beheer van het mobiliteitsbudget voor werkgevers te vereenvoudigen.

https://www.modalizy.be/nl/mobility-lets-act-now-be

Delen