5 gouden regels om een artikel te publiceren in de pers, op het web en op de sociale netwerken

Door Emmanuel Robert  - 22 maart 2019 om 11:03 | 133 weergaven

©️ GettyImages

Wenst u als ondernemer een bepaalde informatie te verspreiden of uw kennis van zaken te delen? Uiteraard leest u online artikelen. Maar misschien zou u er ook zelf graag een aantal schrijven? Hier vindt u de aanbevelingen van onze hoofdredacteur om een eerste  ‘paper’ te publiceren.

Informatie, daar hebben we allemaal mee te maken. En wij bezitten allemaal kennis die ook voor anderen nuttig kan zijn. Als ondernemer bent u een deskundige in uw domein. Deze expertise zal wellicht de belangstelling wekken van lezers, die eventueel prospects en dus potentiële klanten kunnen worden.

Nu is het wel zo dat het schrijven voor een doelpubliek niet meteen uw beroep is. Vandaar de volgende vijf gouden regels om u te helpen bij het ontwerpen van een artikel.

 

1. Praat niet over uzelf

 

« Nooit over zichzelf met anderen praten, maar wel over die bewuste anderen, daarin schuilt de kunst van het behagen. Iedereen weet dat, maar vergeet het systematisch. » – Edmond en Jules van Goncourt.

 

De promotie van uw producten of diensten is een zaak (in feite een doel). En het delen van kennis is iets anders (een middel).

Wanneer u een artikel schrijft, profileert zich als deskundige, niet als leverancier. U trekt de aandacht van de lezer omdat u het bewijs levert van uw bekwaamheid, en dan wel met een relevante inhoud over een onderwerp waar de lezer voor open staat. Op die manier creëert u een band met deze lezer.

Een voorbeeld: “Dinges is de grootste leverancier van koffiemachines.” OK, dit geldt zeker als referentie. Misschien is dit zelfs een vorm van informatie. Maar een onderwerp in geen geval.

 

2. Schrijf nuttige dingen

 

« Nee, de inhoud is geen koning. Wel een president die werd verkozen omdat degenen die hij wenst te besturen, voor hem hebben gestemd. » – Raheel Farooq

 

« Drie tips om een lekkere koffie te zetten »: dit is daarentegen een prima onderwerp om koffieliefhebbers aan te spreken vanuit de invalshoek die hen interesseert: smaak, genot en het aanleren van een vaardigheid (de uwe)

Een artikel betekent inhoud. Vanaf de allereerste regel moet de lezer iets interessants, nuttigs of grappigs leren. “What’s in it for me?”, zeggen de Britse collega’s. Uw voorstel aan de lezer? Het delen van een theoretische of praktische kennis.

In feite moet het artikel perfect zijn taak kunnen vervullen zonder de naam van uw onderneming te vermelden, behalve dan in de ondertekening, naast de contactgegevens en een link naar uw website (mocht de lezer meer wensen te weten).

 

3. Wees duidelijk

 

« Schrijf beknopt en u wordt gelezen. Schrijf duidelijk en u wordt begrepen. Schrijf beeldrijk en u wordt nooit vergeten. » – Joseph Pulitzer

 

Welja, u hebt zoveel te vertellen … Vergeet echter nooit dat de lezer u niet overal zal volgen. Bepaal daarom zorgvuldig uw onderwerp en de invalshoek: niet te breed (of u krijgt een algemeen artikel zonder echte inhoud), maar ook niet te specialistisch (of u riskeert met een te specifiek onderwerp slechts een zeer beperkt publiek aan te spreken). En als een artikel niet volstaat, schrijf er dan meerdere

In tegenstelling tot u, kent de lezer het onderwerp niet (goed). Hij heeft dus begeleiding nodig. Geef uw artikel een duidelijk zichtbare structuur, met een titel, een inleiding en een of meerdere tussentitels.

Een goede titel moet kort zijn (een regel, meer niet). Hij moet opvallen, aanspreken, duidelijk en informatief zijn. De lezer moet meteen begrijpen waar het over gaat. Tracht een sterk element in de titel op te nemen om de lezer aan te zetten verder te lezen. Of stel een vraag: “Hoe overwin ik de vergaderziekte?”

De inleiding (soms  ‘chapeau’ genoemd) moeten de informatie samenvatten en de belangrijkste vragen van de lezer beantwoorden. Hier hebben we te maken met de welbekende  ‘5W’-regel: wie, wat, waar, wanneer, waarom.

In de volgende paragrafen gaat u dieper in op het onderwerp. U structureert de tekst met tussentitels: dit vergemakkelijkt het lezen en het begrijpen. Een alternatief: een structuur in 3, 5 of 10 punten. Zo bijvoorbeeld “5 gouden regels om een artikel te publiceren”.

 

4. Wees beknopt

 

« Ik stuur u een lange brief omdat ik geen tijd heb voor een korte. » – Blaise Pascal

 

Lezers worden een lang verhaal al gauw moe. Daar hebben ze geen tijd voor. Schrijf niet meer dan een pagina: ongeveer 600 tot 800 woorden (3.500 tot 5.000 aanslagen, spaties inbegrepen). Wees dus uiterst beknopt en focus op het voornaamste. Vermijd ook lange zinnen: eerder twee zinnen dan een hoofdzin met bijzin. Schrijf op een vinnige en beknopte manier. Vermijd de lijdende vorm.

 

5. Denk aan de zoekmachine

 

« De beste plaats om een lijk te verbergen, is de tweede pagina van de zoekresultaten in Google. » – anonyme

 

Uw artikel zal pas worden gelezen als het eerst wordt gezien – en dus opgespoord door zoekmachines.

We gaan ons hier niet verdiepen in SEO (Search Engine Optimization). Enkele basisregels volstaan voor betere resultaten met de zoekmachines en een betere plaats van uw artikel in de rangschikking.

Alles berust op een doordacht gebruik van trefwoorden. Probeer de trefwoorden te vinden die een lezer zal ingeven. Een algemeen trefwoord ( ‘GDPR’ bv.) lanceert een zeer brede zoekopdracht, maar daardoor riskeert uw artikel onder een vloed van resultaten te worden bedolven. In combinatie met een ander woord ( ‘GDPR en marketing’), verkrijgt u meer specifieke resultaten. Wat  ‘Long Tail’ trefwoorden dan zijn? Een combinatie van nog talrijker woorden voor een zeer precieze zoekopdracht (zo bv.  ‘GDPR en direct marketing in België’). De lezers zullen dan minder talrijk zijn, maar zorgvuldig geselecteerd.

Tracht het trefwoord en de synoniemen ervan in de titel, tussentitels en tekst te herhalen. Doe dit met mate: u schrijft voor een menselijke lezer, niet voor een robot. Bovendien  ‘bestraft’ Google een overtollig gebruik van sleutelwoorden.

Vergeet echter nooit dat de waarde van uw artikel in de inhoud zit. Doe geen moeite voor Google of Bing als het artikel hol klinkt. De lezer zal vroegtijdig afhaken.

 

6. In een notendop

Deze vijf aanbevelingen kunt u tot een enkele herleiden:

Ga in de schoenen van de lezer staan.

Allemaal gemakkelijk gezegd. Het vereist wel dat u afstand neemt en een ander standpunt inneemt. Een externe kijk op zaken, dus. Stel u deze eenvoudige vragen: wat wenst uw publiek te lezen? Is uw artikel gemakkelijk te begrijpen, vlot geschreven en leuk? Wat kunnen we daaruit leren? Welke sleutelwoorden zullen uw lezers intikken? Als u daarom de goede antwoorden vindt, oogst u gegarandeerd succes!
 
 

Download gratis onze ’10 tips voor een doeltreffend artikel’

  • Waarom content marketing?
  • 5 gouden regels om een artikel te publiceren in de pers, op het web en op sociale netwerken
  • 5 tricks om uw artikel een boost te geven met digitale tools

> Gratis downloaden

Delen

Emmanuel Robert

Media Coordinator