Drie marketingreflexen om het leerproces in uw onderneming te stimuleren

Door Cathy Van Liempt  - 28 maart 2019 om 16:03 | 124 weergaven

©GettyImages

Met de opkomst van nieuwe technologieën en de evolutie van de leermethoden zien we de toenadering van twee werelden die tot voor kort weinig gemeen schenen te hebben.

Beetje bij beetje dringen een paar marketingreflexen toch door, richting HR, met als gevolg een nieuwe kijk en nieuwe ideeën, die op het leerproces kunnen worden toegepast.

Hoe kan de marketing-invalshoek het welslagen van de binnen bedrijven ontwikkelde leermogelijkheden vergroten, ongeacht de omvang en de sector van het bedrijf? We belichten dit drieledig toe.

 

Instemming en betrokkenheid aanwakkeren

Beschouw de lerende persoon als een klant. Als marketeer wilt u dan zijn verwachtingen, behoeften en koopgedrag ontdekken. U zal de persoon willen uitleggen wat voor voordelen de aankoop van uw training zou opleveren. En in het raam van de sociale media zou u zich inzetten om van hem een ambassadeur van uw merk in het netwerk te maken.

Deze aanpak is best toepasbaar op opleiding en vorming. Ga even in de schoenen van de lerende persoon staan om hem of haar beter te begrijpen. Ontmoet de persoon en stel de ‘Wat?’-vraag, eerder dan de ‘Hoe?’. Op die manier ontwikkelt u van meet af aan inhoud gericht op de werkelijke behoeften van de student, wakkert u de belangstelling aan en zorgt u voor meer interesse voor uw opleidingsaanbod.

 

Verzorg de inhoud EN de vorm

Conform de manier waarop het traject van een klant in een verkooppunt wordt gescreend, moet de pedagogische ontwerper focussen op de opeenvolging van stappen tijdens het leerproces. Om dit proces zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen, zorgt de ontwerper voor een vlotte aaneenschakeling en begeleidt hij de student zo intuïtief en snel mogelijk naar de juiste leeractiviteit.

Studenten zijn niet alleen veeleisend: ze zoeken ook aantrekkelijke leerervaringen die zij graag zouden beleven. Het verband met emotie en plezier vereist onder andere aanleg voor esthetiek en, in het geval van digital learning, ergonomie. Een flinke uitdaging!

 

Voor het voetlicht brengen

Voor en na het leeraanbod zet u best communicatiemiddelen in om de aandacht van de doelgroep te vestigen op de voordelen van de leertrajecten.

Als u over een marcom-afdeling beschikt, betrek ze dan bij het denkproces om synergieën te ontwikkelen.

Zo niet, lanceer dan de eerste communicatiecampagnes, zonder er echter veel geld aan te besteden. Gebruik zeker de vele gratis beschikbare online tools*. U zult er geen spijt van krijgen!

Wat uw middelen ook zijn, zet de voordelen en troeven van uw opleidingsaanbod zeker in de verf, want zo krijgt u de cirkel rond: u zet de cursist aan om aan zijn leerproces te beginnen.

 

Conclusie

De verschuiving naar de lerende persoon toe via een marketingaanpak vergroot de kans om beter tegemoet te komen aan de verwachtingen van uw publiek en zo enthousiasme te wekken voor het opleidingsaanbod.

Wie inzicht heeft in de uitdagingen van carrièrelang leren, zowel voor bedrijven als voor werknemers, beseft dat marketing toegepast op het leren een waardevolle hefboom is, waarvan u best mateloos gebruikmaakt!

* Canva, Piktochart, Mailchimp…

 

Learning & Development Specialist

 

 

Newsletter HR & Social

  • Blijf altijd op de hoogte, schrijf je in voor de nieuwsbrief HR & Social van Beci (gratis)

 

Delen