De genen van millennials, de veranderingsgeneratie

Door Elisa Brevet (Generation Makers) - 4 april 2019 om 09:04 | 113 weergaven

Millennials ©GettyImages

Generatie Y is de ‘veranderingsgeneratie’, stelt Viviane de Beaufort, hoogleraar en vorser aan de ESSEC Business School en bovendien directrice van het Centre Européen de Droit et d’ÉconomieIn haar boek ‘Génération #startuppeuse’ tracht ze de grote kenmerken van de millennials te schetsen. 

De millennials hebben aanleg voor een collectieve aanpak: ze houden van gemeenschappelijke projecten, van delen (shareen van risico’s nemen (dare), met anderen. Ze zijn voorstander van gemengdheid, diversificatie, coworking en werk binnen een netwerk, dankzij de digitale technologie. Ze integreren de webdimensie vanaf het prille begin van een project of een initiatief. Ze gaan vlot om met sociale netwerken, storytelling en zoekmachines. Ze vinden informatie, voeden hun projecten ermee, vergroten de bekendheid van hun acties en soms hun eigen roem 

Ze schrikken er niet voor terug om uit hun comfortzone te treden. Veelal werken ze een paar jaar in een bedrijf om wat geld opzij te zetten en zodra ze zich klaar voelen, verlaten ze hun baan en beginnen ze aan hun eigen project.  

Deze ‘digital natives’ getuigen van creativiteit. Ze zijn voorstander van de ‘lean startup’, een methode om op een laag niveau en met weinig middelen iets te beginnen ontwikkelen. Ze lanceren daarom een project met een bescheiden som geld. Ze testen het uit, analyseren het en sturen bij. Dankzij Moocs (online cursussenen YouTube tutorials wordt het web een goudmijn voor al wie wil leren en nieuwe vaardigheden verwerven tegen lage kosten. Het ontwerpen van ideeën, de visualisatie van inhouddata en grafisch ontwerp zijn niet langer voorbehouden aan deskundigen. Vandaag kan iedereen een minimum aan bekwaamheden en technische kennis opdoen.  

 

De verkwisting stopzetten  

Een online enquête van de RTBF in juli 2016 (Génération Quoi ? Autoportrait des 18-34 ans en Belgique francophoneheeft aangetoond dat jongeren zich vooral zorgen maken over het milieu (46%), toegang tot werk (44%) en de economische en financiële crisis (26%). Sommigen reageren door afstand te nemen en keren terug naar werkomstandigheden die beter overeenstemmen met hun idealen. Anderen verzinnen solidariteitsstelsels die plaats ruimen voor het individu 

In 2018 kon (bijna) alles worden gedeeld: AirBnB, Uber, BlablacarTrocMaisonTale Me of de in februari 2018 gelanceerde Belgische app TooMuchdie voedselverspilling wil bestrijden. In 2012 had de filosoof Michel Serre het over een ‘verandering van de wereld’ in Petite PoucetteHij vertelt daarin hoe de door de jongere generaties gepromote collaboratieve economie voorwerpen nuttiger en dus rendabeler kan maken door verkwisting stop te zetten.  

Veel Y’s vragen zich af hoe ze geld kunnen besparen en/of de consumptiemaatschappij veranderen. Deze jeugd lijkt op weg te zijn naar een nieuwe toekomst.  

Delen