Wordt u vervangen door Artificial Intelligence? Niet als u een mens(elijke manager) bent

Door Pierre Collowald (Robertson Associates) - 4 april 2019 om 10:04 | 43 weergaven

©GettyImages

[Coproductie] Iedereen zal het toegeven: de toekomst van het bedrijfsleven is digitaal. Ondersteund door robotica, Stemtechnologie en artificiële intelligentie. Maar die toekomst vraagt veel menselijkheid.

Dat is de les die we kunnen trekken uit een recente conferentie door een socioloog, die een nogal deprimerend beeld schetste van de toekomst van het bedrijfsleven in dit tijdperk van artificiële intelligentie.

De spreker begon met het voorbeeld van Walmart, dat zijn werknemers wil vervangen door robots zoals de robots die Amazon gebruikt in zijn magazijnen. Dat kan leiden tot 15 procent minder werkkrachten, wat neerkomt op 500.000 banen! Ander voorbeeld: Deloitte Management Consulting gebruikt intelligente stemtechnologie om vragen van klanten over btw te beantwoorden en zou hierdoor 25 procent van het auditdepartement, vol briljante jonge consultants die binnenkort niet meer nodig zijn, kunnen vervangen. Als u niet ziet waar we heen willen, lees dan Yuval Noah Harari of Peter Hinssen.

En hoe zit het met bedrijfsleiders? Worden hogere kaderleden binnenkort vervangen door “deep learning”-algoritmes? Waarschijnlijk niet … Zolang ze zich concentreren op hun onvervangbare en vaak onderschatte competenties, op hun menselijkheid, hun vermogen tot mededogen, goedheid en creativiteit, in plaats van een robot te zijn.

In deze tijden van snelle veranderingen in de arbeidswereld is ons succes vooral gebaseerd op het feit dat het bedrijf een menselijk bedrijf is, want mensen willen zakendoen met mensen. Transacties worden altijd gesloten met een handdruk … Of in België, met een goede maaltijd! En wanneer we ons succes willen vieren of onze tegenslagen vergeten, dan doen we dat in team.

Hebt u al opgemerkt dat de toename van artificiële intelligentie samengaat met de stijgende populariteit van mindfulness bij bedrijfsleiders? Misschien zoeken we nieuwe manieren om impact te hebben, nu kennis en snelle mentale verwerking minder belangrijk zijn ten opzichte van AI?   Mindfulness wordt voor managers een manier om meer aanwezig te zijn bij hun vrienden, bij hun gezin – en zelfs bij hun werknemers.

Laten we AI verslaan! 

Hierbij enkele tips van bedrijfsleiders die worden gekenmerkt door hun sereniteit en hun optimisme tegenover de snelle digitalisering van de zakenwereld.

  1. Intuïtie krijgt een kans wanneer u uw hersenen rust geeft: grote beslissingen vragen een denkproces. De autonome delen van uw hersenen gaan aan de slag wanneer u uw bewuste, analytische denkvermogen pauze geeft. Maak tijd voor een uurtje sport, een glas wijn met uw vrienden of om dat boek te lezen dat niets te maken heeft met uw werk. Kortom, maak tijd voor uw vrije tijd.
  2. Probeer eens te mediteren. Tien dagen in een lotushouding en vasten, is dat niet uw ding? Probeer dan elke dag tien minuten te gaan zitten om uw primaathersenen tot rust te brengen. Meditatie is heilzaam voor hart en hoofd. Wie graag een app heeft om hiermee te beginnen, kan eens kijken naar Headspace, Calm of Petit Bambou in het Frans.
  3. Investeer in de ontwikkeling van uw “soft skills”. Als psychologie en emotionele intelligentie nooit uw sterke punten waren, dan is het tijd om dit te veranderen! In de wereld van AI zal uw technische expertise minder belangrijk zijn dan het begrip van uw personeel.

Zo wordt het einde van rekruteringsconsultants voor het vinden van kaderpersoneel al jarenlang aangekondigd, omdat die zouden worden weggevaagd door Monster, LinkedIn en Facebook. Maar dat is niet gebeurd en dat zal ook niet gebeuren met artificiële intelligentie. Integendeel … Hetzelfde geldt voor de meeste diensten met toegevoegde waarde.

Een algoritme selecteert misschien honderd kandidaten, maar niet de twee beste kandidaten, die passen bij uw bedrijfscultuur, bij de ambitie, de drijvende kracht en de passie van uw bedrijf.

“Deep learning” kan misschien voorspellen welk bedrijf de meest efficiënte directeur in een specifieke sector zal afleveren. Maar het helpt niet om het afdelingshoofd dat u echt nodig hebt te overtuigen dat een strategische zet goed is voor zijn organisatie. Dat kan alleen een mens. En geen enkele AI kan een pint gaan drinken in een café met zijn team wanneer een nieuw teamlid hoop en verjonging brengt binnen het team!

 

Robertson Associates

 

Pierre Collowald is Senior Partner bij Robertson Associates, een Europese organisatie voor de rekrutering van kaderleden en leiderschapsoplossingen. Pierre werkt in Brussel, Stuttgart en Zurich. pierre.collowald@robertson-associates.eu.

Delen

Anne Schmit

Business Relations Advisor

Prendre rendez-vous