“Think like Hans”

Door Giles Daoust (Daoust) - 18 april 2019 om 17:04 | 167 weergaven

Giles Daoust

In deze zakelijke column willen we het even hebben over filmmuziek 

Laten we hier stellen dat Hans Zimmer de meest succesvolle filmmuziekcomponist aller tijden is. Ja, natuurlijk beweren puristen dat deze eer John Williams toekomt (Star Warsde films van Steven Spielberg), maar de carrière van Zimmer is tot nu toe veel sterker geweest. Wat is zijn geheim?  

Het grote publiek ontdekte Hans Zimmer voor het eerst met de soundtrack van Rain Man (1988), wat hem een eerste nominatie voor de Oscars opleverde. Daarna viel hij vooral op met zijn innovaties, die orkestrale en elektronische elementen combineerden. Hij werd al gauw de lieveling van Hollywood met films als The Lion King, The Rock, Gladiator, Pirates of the Caribbean, The Dark Knight, Inception, Sherlock Holmes, Interstellar en Dunkirk ... Naast talloze referenties lanceerde hij onlangs een concerttournee, waarvan één optreden het Brusselse Paleis 12 vulde.  

Het geheim van zijn succes? Hans Zimmer weet zich te omringen. Voor elke film waaraan hij meewerkt, vormt hij een echt projectteam, met daarin verscheidene extra componisten en muzikanten met allerlei achtergronden. Dankzij dit teamwork blijft hij vernieuwen en innoveren, film na film, meer dan 30 jaar na zijn debuut. Zo lanceerde hij ook de carrières van andere componisten. Denk maar aan Harry Gregson-Williams, John Powell of Tom Holkenborg, die eerst bij Nonkel Hans hun sporen hebben verdiend en daarna een eigen vlucht namen. Het Zimmer-team domineert vandaag de sector, zowel op stilistisch vlak als qua aantal films.  

Dit teamwork leverde Hans Zimmer enorm veel succes op … maar ook de meest venijnige kritiekWaaronder van de Academy of Oscars, die hem 10 jaar lang elke nominatie heeft geweigerd, zogezegd omdat niet duidelijk was wie wat in al die films componeerde. Critici verklaren dat Zimmer geen verdienste meer heeft, dat hij zich tevreden stelt met het leiden van jonge talenten die het werk voor hem doen. Niets is minder waar, zoals blijkt uit de solocarrière van zijn discipelen: zonder Hans zou hun originaliteit beperkt zijn gebleven – en ook hun carrière, trouwens. Hij is het die hen met ongebreidelde creativiteit doordrenkt. Niet andersom. Zijn verdienste is dus ongedeerd.  

Als we wat afstand nemen, zien we dat de methode van Zimmer berust op de overgang van een ‘ambachtelijke’ manier van werken naar een meer ‘ondernemende’. Hij kwam als eerste tot het besef dat door alleen te blijven werken, hij onvermijdelijk in herhaling zou zijn vervallen. Met zijn teamwork lanceerde hij niet alleen de carrières van jonge componisten, maar slaagde er zelfs in ook zichzelf te vernieuwen. Daarom ontdekken we bij elke nieuwe film een andere innovatie. Hij blijft dus de beste.  

De gelijkenis met de bedrijfswereld is opvallend. Managers worden trouwens met dezelfde uitdagingen geconfronteerd als Hans ZimmerHoe kun je jezelf vernieuwen? Hoe breng je nieuwe ideeën in het bedrijf zonder je identiteit te verloochenen? Welja, een goed bedrijfsbeleid begint bij goede samenwerking: jong talent opsporen en die mensen begeleiden en uitdagen. Belangrijker nog: die mensen de kans geven om zich te ontplooien, geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid op zich te nemen en op eigen benen te staan. Op die manier worden ze op hun beurt managers 

Succes betekent dat je anderen een kans geeft, jezelf in gevaar brengt en kritiek aanvaardt à la “hij heeft dit niet op zijn eentje gedaan”. Natuurlijk niet. Een manager slaagt nooit alleen. Dat is het verschil tussen een onderneming en een ambachtelijke activiteit.  

Think like Hans! 

Delen